Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
HerrDunder

Vad för reservdel söker jag? (VP 5.7 GXI-J)

Rekommendera Poster

Hej! 

Tyvärr har jag dragit av en ”förskruvning” som sitter fast i blocket på min VP GXI-J.

På bild två, ”9. Förskruvning (Babord)” är det den produkten jag söker, med skillnaden att jag söker styrbord (Som jag ringat in på bild 1). Den på styrbord sida har vida koppling till värmare samt en knack-sensor, men jag hittar inte den reservdelen. Är det någon som vet vad den heter, ännu bättre serien, så att jag förhoppningsvis kan få hem en (till nästa helg då den tänkt skall i vattnet:)

Också om det är någon som har bra tips på hur man skall få ut den delen som fastnat i gängan... Skall testa med värme, ”skruvutdragare” osv imorgon bitti men det gick inte vägen idag tyvärr...

1055171916_Skrmavbild2025-05-16kl_22_13_11.thumb.png.e095f6d891cae2e63fa6221c2fcf5759.png

Skärmavbild 2025-05-16 kl. 22.15.48.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör så använd ingen så kallad svinpitt till det där. Skulle tro att den gängade delen som sitter kvar i blocket är en konisk gänga. Dessa kan sitta satan. Och drar du i en svinpitt så år risken stor att du sväller gängan som sitter kvar och läget blir 100% värr.
Finns bättre hjälpmedel för att få ut en avdragen gänga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-17 vid 07:43 skrev Gelis:

Vad du än gör så använd ingen så kallad svinpitt till det där. Skulle tro att den gängade delen som sitter kvar i blocket är en konisk gänga. Dessa kan sitta satan. Och drar du i en svinpitt så år risken stor att du sväller gängan som sitter kvar och läget blir 100% värr.
Finns bättre hjälpmedel för att få ut en avdragen gänga.

tack för input.

jag tror inte det är en konisk gänga, givet vad jag kunnat se i sprängskisser mm.

finns det något annat tips på hur man kan få ut gängan? sitter verkligen i skiten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är till 99% säker att det är konisk gänga, är väl olja eller kylvatten där och då måste gängan täta.

För det ser inte ut som det ska vara någon tätbricka. Men jag kan ha fel.
Vad är det för innerdiameter på det som sitter kvar? Vad är det för material, aluminium?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Gelis:

Är till 99% säker att det är konisk gänga, är väl olja eller kylvatten där och då måste gängan täta.

För det ser inte ut som det ska vara någon tätbricka. Men jag kan ha fel.
Vad är det för innerdiameter på det som sitter kvar? Vad är det för material, aluminium?

Ja, du har säkert rätt. 

Diametern är ca 13-14 mm på det som sitter kvar. Är inte superexpert på metaller men känns som någon legering, typ mässing? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Kikat på den tidigare, provar på Torsdag! Återkommer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...