Gå till innehåll
lördag 05 juli 2025

Rekommendera Poster

Tjena!

Har ett litet problem med min Yamaha utombordare. Det är en 50 hp från sent 80-tal/ tidigt 90-tal. Nu så startar inte motorn längre och jag öppnade kåpan och filmade CDI’n. Ljudet kommer från den. Kan det vara så att det är den som spökar? Räcker det med att man beställer en ny likadan och bara byter? 
Ganska novis på båtmotorer :)

Kom gärna med tips eller frågor om ni undrar något.

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt mekaniskt, och den elektromekaniska komponent som jag kommer att tänka på är solenoiden. Det är ett relä som drar när nyckeln vrids, och som då låter kraftig ström gå till startmotorn "direkt" från batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara svårt att lokalisera ett missljud exakt. En CDI är ganska dyr så det kan vara värt att skaffa ett stetoskop från t.ex Biltema så att du vet helt säkert varifrån ljudet kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev pannkaka:

Det låter väldigt mekaniskt, och den elektromekaniska komponent som jag kommer att tänka på är solenoiden. Det är ett relä som drar när nyckeln vrids, och som då låter kraftig ström gå till startmotorn "direkt" från batteriet.

Ok, så det är bättre att undersöka den först innan inköp av en ny CDI (kostar lite mer :) )

Vet du vart den sitter och går det att felsöka om det är solenoiden som spökar?

Tack för att du tar dig tid att försöka hjälpa mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev ABC:

Det kan vara svårt att lokalisera ett missljud exakt. En CDI är ganska dyr så det kan vara värt att skaffa ett stetoskop från t.ex Biltema så att du vet helt säkert varifrån ljudet kommer.

Tack!
Exakt, den är dyr :), får köpa ett stetoskop och försöka lyssna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Blomman86:

Ok, så det är bättre att undersöka den först innan inköp av en ny CDI (kostar lite mer :) )

Vet du vart den sitter och går det att felsöka om det är solenoiden som spökar?

Tack för att du tar dig tid att försöka hjälpa mig!

Den sitter på eller nära startmotorn, med en grov anslutning till startmotor noch en grov kabel  (röd?) från batteriet, samt en eller två klenare kablar (från tändningslåset). Kolla också att den får bra spänning, kanske den inte riktigt orkar slå till.

Redigerad av pannkaka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle sätta min peng på för låg spänning till startrelät. CDIn har väl inga rörliga delar som kan skapa det ljudet. Den styr väl bara tändningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...