MarioOfTheLake 0 Postad 2 Maj Hej jag håller på att bygga en PD Racer och letar efter en mast. 2.5m långt skulle vara best, och jag tänkte att jag skulle köpa en aluminiumrör med Ø 5cm nånstans. Men det är precis problemen: var kan man köpa en rör av den där längden? Det finns web shops men man betala för mycket för frakt. Och begagnad master är inte så lätt att hitta. Har ni en ide? (Och ursäkta för min dåligt svensk). Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 440 Postad 2 Maj Skulle det inte fungera med en mast för windsurfing? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 612 Postad 2 Maj (redigerade) Hej och välkomme till MG! Är inte Optimistjollens mast väldigt nära 2,5 meter och det finns 300 000 jollar i världen så det borde ju gå att hitta en överbliven mast billigt någonstans. Tillägg: Hur mycket får det kosta och hur dyr blir frakten? Var ungefär bor du? Finns det byggvaruhus i närheten? Avstånd till stad/bygvaruhus/båtbutik? Redigerad 2 Maj av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 017 Postad 2 Maj 2 timmar sedan skrev MarioOfTheLake: - - - letar efter en mast. 2.5m långt skulle vara best, och jag tänkte att jag skulle köpa en aluminiumrör med Ø 5cm nånstans. - - - Det är inte bara en mast du behöver. Du behöver även en bom och ett antal beslag för att montera samman delarna, samt fäste för skot. Om du kan hitta en begagnad rigg så löser du hela anskaffningen på en gång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 231 Postad 2 Maj Googla Båtskrot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarioOfTheLake 0 Postad 2 Maj Tack för svarar! @Mackey Tack! :-) Jag bor mellan Kalmar och Växjö, jag kan kör där nån gång. Men jag hittar ingen rör i storlekar som man kan använda. Åtminstone inte online. Masten från optimist ser en liten skört ut. Men problemen är även att man hittar något och beskrivning är jätteoklart. Frakt 500 kr för något mystiskt verkar mycket. @Lintott Du har rätt, men de andra saker har jag klarat, åtminstone i teorin. Jag vill bygga vad kallas på engelska en "Balanced lug". Jag hoppas att jag kan hitta något jag kan använder direkt som mast utan mycket redigering. En möjlighet är att köpa några brädor och lös det på något sätt med lim och cirkelsåg. Men jag hoppas jag kan undvika det :-) (Tanken med boten var att den är lite större än en optimist, so jag som är vuxen kan segla med den på sjöar här i regionen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 612 Postad 2 Maj 11 minuter sedan skrev MarioOfTheLake: Masten från optimist ser en liten skört ut. De fungerar i verkligheten, även i kuling. Kanske kan en rördel till en täckställning för båtar funka. De är nog bara 35 ? mm i diameter, men de är väldigt styva. Lite dyra kanske, gissningsvis 400:- kronor. Borde ju finnas någon båttillbehörsaffär i Kalmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magis 10 Postad 2 Maj 20 minuter sedan skrev MarioOfTheLake: Tack för svarar! @Mackey Tack! 🙂 Jag bor mellan Kalmar och Växjö, jag kan kör där nån gång. Men jag hittar ingen rör i storlekar som man kan använda. Åtminstone inte online. Masten från optimist ser en liten skört ut. Men problemen är även att man hittar något och beskrivning är jätteoklart. Frakt 500 kr för något mystiskt verkar mycket. @Lintott Du har rätt, men de andra saker har jag klarat, åtminstone i teorin. Jag vill bygga vad kallas på engelska en "Balanced lug". Jag hoppas att jag kan hitta något jag kan använder direkt som mast utan mycket redigering. En möjlighet är att köpa några brädor och lös det på något sätt med lim och cirkelsåg. Men jag hoppas jag kan undvika det 🙂 (Tanken med boten var att den är lite större än en optimist, so jag som är vuxen kan segla med den på sjöar här i regionen) https://www.alumeco.se/kontakt/ https://www.alutrade.se/kontakta-oss vet inte om de säljer till privatpersoner,lyft luren å fråga,båda företagen finns i växjö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser