Gå till innehåll
onsdag 02 juli 2025
Leonardo

Elkonvertering av toalett

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Är det nån som har testat denna: https://erlandsonsbrygga.se/elsats-12v-for-toalett/

Verkar vara ett relativt billigt och enkelt sätt att gå från manuell till elektrisk toa.

Fick stopp i min toa (igen!), och nu blir det ett byte till elektrisk.

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den påminner väldigt mycket om den som Biltema säljer, som komplett toa:  https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/marintoaletter/toalett-med-elpump-2000036307

Jag installerade en sån förra veckan och pumpen, kontrollpanelen, övergång 38-25 mm. Allt är likt.

Och enl den info jag sökt fram på nätet är Biltema-toan av bra kvalitet. 

Därmed bör denna ombyggnadssats vara det också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det ska vara motiverat att bygga om en befintlig toa och inte köpa en ny, komplett, bör den befintliga vara tämligen ny och i mycket gott skick.

Är den några år gammal (vilket din verkar vara) skulle jag köpa en helt ny, komplett och färdigihopbyggd istället för en sats för att bygga om den gamla. I synnerhet som prislappen för ombyggnadssatsen motsvarar en stor del av totalkostnaden för en helt ny och fräsch komplett toa.'

Men eltoa kan jag rekommendera. Aldrig haft ett problem med stopp, och det som hamnar i tanken är ju då redan rätt finfördelat. Visst låter den en del när man spolar (det gör även de s.k. "tystgående") men det kan jag och de andra i båten leva med. Och visst drar den en del ström just under spolningen (som en del har som invändning), men det är under så kort tid att den energiförbrukningen får anses helt försumbar i sammanhanget.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men eltoa kan jag rekommendera. Aldrig haft ett problem med stopp...

Jag som aldrig haft problem med stopp i min tysta och vattensnåla 14 år gamla handpumpade toa med orginaloackningar och jokerventil i orginal fortsätter med handpumpning så kan jag fortsätta gå på toa även utan el ombord (fast det problemet har jag ju inte heller).😀

Nu kan nog mycket dåligt hända både med el och toa ombord den här säsongen känner jag.

3 timmar sedan skrev Leonardo:

Fick stopp i min toa (igen!), och nu blir det ett byte till elektrisk.

Jag harvarit gäst på andra båtar där både eltoor och manuella toor krånglat, nästan alltid för att någon spolat ner fel saker (något annat än urin, fekalier och toapapper) eller för att urinsten sat igen slangar och rör.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era synpunkter! Vid närmare eftertanke så håller jag med @IngemarE, det är bättre att satsa på en helt ny, komplett toa istället. 

Tror säkert att Biltema-toan kommer att funka fint, men jag kommer nog att satsa på en Dometic efter rekommendation från en pålitlig källa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...