Gå till innehåll
måndag 13 oktober 2025
Sebbe78

Skölja sjövattenkylsystem (jag fattar inte)

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!!

Ska försöka mig på att rengöra sjövattenkylsystemet på mina TAMD40B motorer. Jag har tittat på flera youtubevideor men fattar fortfarande inte om detta är rätt?

Jag har köpt systemrens från Multimarine i 1-litersflaskor och de ska spädas till en 10-20% lösning.

Detta vill jag nu med hjälp av en länspump köra genom kylsystemet i några timmar. Problemet är att jag inte fattar om jag hittat rätt hål, eller rör. Tog kameran och gjorde en kort liten video som visar min fråga.

Här är länk till videon:

https://prosync.itconnect.se/s/ZnrM6nZFNqapJMZ

Mycket tacksam för pedagogiska svar 😅

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså, idén är ju att skölja sjövattendelen (saltvatten?)....gå då på å anslut färskvatten så nära där vattnet kommer in i båten normalt....och låt sjövattenpumpen själv göra jobbet.
Om motorn inte går och du vill trycka in vatten, så får du nog ta bort impellern i sjövattenpumpen och täta locket, annars lär du inte få igenom nåt. Trycka in vatten i avgasröret/limpan kan vara lurigt, beroende på hur det ser ut....risken finns att vattnet går baklänges in till avgasventilen/turbon, om det inte finns något gasflöde (om motorn inte är igång)...det är inte bra. Men det ser ju ut som om du kopplat isär innan "limpan", så du kan ju nöja dig med det.

Red:

Kollade en bild på TAMD40 och inser att du avser skölja endast värmeväxlaren....då bör det funka att mata in vattnet/systemrens så som du tänkt.

Redigerad av malteez
  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg ju nu att jag kunde ha varit tydligare i videon genom att faktiskt peka på vilket rör jag pratar om även i den andra änden. Men det rör jag menar är alltså det som kommer upp underifrån motorn, och inte avgasröret efter turbon. Det hålet är bara öppet för att jag plockade bort smygen(?) så jag kunde komma åt och få bort den lilla slangstumpen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...