Kakelkungen 1 Postad 7 April , 2025 Hej snackade idag med en kille om att optimera min suzuki df40 4-takt och han påstod att ur den motorn går det att ta ut ungefär 75 hk genom att ta bort strypning på insugssidan och sedan uppdatera mjukvaran i ecu.är det någon som först och främst sitter någon strypning på insugssidan på denna motor.om någon har hört ordet restriktor som finns i yamahas motorer.det är en bricka i plast man tar bort sen är strypningen historia.men frågan är innan jag tar beslut om optimering eller inte så vill jag veta om det sitter någon strypning på min motor.så här ser det ut på insugssidan.ett antagande:jag lättar på övre skruven för att lösgöra kåpan,sen tar jag bort dom fyra skruvarna som håller insugsgummit och sist slangklamman lossar jag och vad finns där innanför.sitter det någon form av restriktor på suzuki df 40-2010? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kakelkungen 1 Postad 7 April , 2025 En liten kompletterande bild:så ser restriktor ut i yamahas motorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torqiecat 0 Postad 9 April Hej, Tänkte bara följa upp tråden då jag har liknande planer, gjordes det en mappning? Har en DF40A från 2010 som länge körts med restriktor från en DF60A vilket gör att den går betydligt bättre än ursprunget. Men dess fulla potential är inte frisläppt innan den fått rätt ECU-mappning och då lämnar upp mot 75hk. Om du köpt en begagnad båt med en DF40A/DF50A på så är det ganska sannolikt att restriktorn redan är utbytt, det är ganska vanligt, välkänt och väldigt enkelt sätt att trolla fram lite mer ork på 10min mek vid bryggan. Min motor har körts +10år, ca 250h med endast restriktorn utbytt och funkar fortfarande kanon utan minsta bekymmer. Dvs original ECU anpassar sig hyggligt efter nya förutsättningarna, men inte fullt ut. Troligen lämnar den ca 50-55hk nu vilket gör att jag sneglar lite på en ny mappning för ca 5000kr och få ytterligare ca 15-20hk ur samma maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 15 April 2026-04-09 vid 08:10 skrev Torqiecat: Hej, Tänkte bara följa upp tråden då jag har liknande planer, gjordes det en mappning? Har en DF40A från 2010 som länge körts med restriktor från en DF60A vilket gör att den går betydligt bättre än ursprunget. Men dess fulla potential är inte frisläppt innan den fått rätt ECU-mappning och då lämnar upp mot 75hk. Om du köpt en begagnad båt med en DF40A/DF50A på så är det ganska sannolikt att restriktorn redan är utbytt, det är ganska vanligt, välkänt och väldigt enkelt sätt att trolla fram lite mer ork på 10min mek vid bryggan. Min motor har körts +10år, ca 250h med endast restriktorn utbytt och funkar fortfarande kanon utan minsta bekymmer. Dvs original ECU anpassar sig hyggligt efter nya förutsättningarna, men inte fullt ut. Troligen lämnar den ca 50-55hk nu vilket gör att jag sneglar lite på en ny mappning för ca 5000kr och få ytterligare ca 15-20hk ur samma maskin. Effektgissning sysslade en del ”förståsigpåare” och ”vedbodtrimmare” med på 1970-talet när alla ungdomar samlades utanför korvkiosken på fredags- och lördagskvällarna. Det gissades hästkrafter hej vilt på allt från mopeder där man köpt trimcylinder från Hobbex, Alvars racing eller Ivan Höök på postorder till de stora grabbarna med Volvo Amazon där man köpt en sats med en Weber 36/36 DCD från Comfort Racing och ett 2" avgassystem från Biltema. Helt plötsligt trodde dom att effekten i en B18A motor hade ökat till långt över 100 hk och värst var nog en av de stora grabbarna som hade en Amazon 123GT där det satt två SU HS6 förgasare på en B18B som gav 114 SAE hk och hade bytt ut dessa mot en enda Weber 36/36 DCD och trodde han var upp i över 130 hk men blev frånåkt av en Opel Rekord ”Sprint” med 108 hk, "Men det skulle ju vara en trimförgasare" 🤣 Det enda sätt man kan fastställa en motors verkliga effekt är att köra den i bromsbänk (dyno) och sedan få ett skriftligt intyg på detta att den specifika motorn (med angivet serienummer) är körd i bromsbänk samt ett effektdiagram som visar effekt och vridmoment genom hela varvregistret. Att visa upp ett generiskt effektintyg på sin hemsida säger ju inte mycket och i dagens digitaliserade värld där papper knappt existerar är det hur enkelt som helst får någon IT-expert att sitta hemma och göra egna dynodiagram med någon app de laddat ner gratis från Kina eller låta den där j...a AI göra ett påhittat effektdiagram. De flesta moderna utombordare med 4-taktsmotor har ett effektuttag på ca 60 hk/L i genomsnitt, äldre 2-takts motorer ligger något högre på ca 65– 70 hk/L i genomsnitt. 4-taktsmotorn behöver variabla ventiltider och/eller överladdning för att komma över 85 hk/L för att inte behöva ha högt varvtal där man når max effekt inom ett smalt varvtalsområde. Suzuki DF40A, DF50A och DF60A har samma cylindervolym och delar många gemensamma komponenter men det skiljer mer än bara mjukvara i styrenheten och en strypbricka och att den motorn med en cylindervolym på 941 cc skulle nå 75 hk genom ny mappning av ECU har jag lite svårt att tro om jag inte ser det själv med egna ögon då motorn körs i bromsbänk. Skulle inte förvåna mig alls om de har ställt om stoppanslaget för trottelspjället så det inte öppnar fullt på DF40A och dessutom har med all säkerhet tändförställningen ställts ner i ECU så den ligger på runt 20 grader mot kanske 25 grader på DF60A. Hittar tyvärr inga uppgifter om korrekt tändförställning WOT någonstans. Vill du ha ut mer effekt ur en DF40A så börja med att kolla så att trottelspjället öppnar fullt och därefter kan man optimera styrenheten så man får annan tändförställning och kunna öka varvtalet. Dessutom har DF60A andra injektorer men vad som skiljer dessa från de som sitter på DF40A mer än reservdelsnumret har jag ingen aning om. Har dessutom sett i reservdelskatalogen att DF60A inte har någon strypbricka🤔 På Amerikanska forum har jag sett både det ena och det andra gällande optimering där man gissat fram en effektsiffra men de som gissat sig till en effekt har genast fått sina fiskar varma och veta att det är falska siffror. Gällande Suzuki DF60A med optimerad ECU har jag sett siffror på upp emot ca 64–65 hk på propelleraxeln vid ca 6300 r/min. Som standard ger DF40A 41 hk vid 5500 r/min och en DF60A ger 58 hk vid 6000 r/min. Men några 70–75 hk ur Suzukis 3-cylindriga 941 cc motor är nog en sanning med mycket modifikation och skrythästar, i så fall behöver nog motorn andra kamaxlar, större ventiler och varva upp mot 7000 r/min. S.k. ”chipstrimning” eller omprogrammering av motorns styrenhet ger inte mycket mer än ca 10–15% effektökning (vissa säger mindre) på en sugmotor men på en överladdad motor där man kan styra laddtrycket ger det betydligt mer... Så ta alla lösa rykten om helt fantastiska effekter med en nypa salt, vill man veta exakt vad motorn ger i verkligheten då kör man den i bromsbänk. Tänk även på att väder och temperatur påverkar en motors effekt. En varm sommardag med tung och fuktig luft kan en motor tappa upp till 15% i jämförelse med en sval höstdag med klar och hög luft. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torqiecat 0 Postad 15 April Jo, jag förstår att dopade siffror säljer mappningar lättare 🤣, men det är väl ingen hobbyanvändare som sätter sin 15år gamla båtmotor i en dyno för att får ett papper. Det är den upplevda skillnaden som verkligen betyder något. Och i Suzukis Df40a’s fall så får du en väldigt tydlig förändring bara genom att byta restriktorn till en bricka från en df60a som nästan är helt öppen. Kikade på mitt spjäll när jag bytte och det öppnar vidöppet. Sen klarar Lean burn systemet av att anpassa sig hyggligt mot den nya förutsättningarna med mer tillgäng luft på sugsidan. Tycker det killgissas lite när du skriver att det är mer som skiljer motorerna åt utan att speca vad. Om du inte vet att något mer skiljer dem åt, skriv inte så. Det blir en helt ointressant uppgift. Så att det gör en tydlig skillnad vid last i båten eller vattenskidåkning osv är inget vi behöver diskutera. Så är det. Sen om bara den enkla och billiga insatsen att byta restriktor ger 8, 10 eller kanske 15hk till på en DF40a är väl egentligen ointressant. Procenten tillsammans med en ny map skulle ge en effektökning om 50% om den ens närmar sig 60hk, vilket blir fantastiskt billiga HK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 15 April 6 minuter sedan skrev Torqiecat: Tycker det killgissas lite när du skriver att det är mer som skiljer motorerna åt utan att speca vad. Om du inte vet att något mer skiljer dem åt, skriv inte så. Det blir en helt ointressant uppgift. Killgissa är nog fel ord, du får använda "gubbgissa" isf🤣 för jag har bara jobbat med motorer i en bra bit över 50 år. Har man inte tillgång till exakt motorbeteckning, serienummer mm. är det svårt att leta upp alla detaljer som skiljer en DF40A från en DF60A men injektorerna hade olika reservdelsnummer iaf. och det betyder ju att de inte är exakt samma. Sen vad det skiljer mellan de olika injektorerna låter jag vara osagt men det lär ju röra sig om bränslemängd. Mjukvaran i ECU är olika även om ECU har samma reservdelsnummer, det är ju mjukvaran som "chipstrimmare" manipulerar när de optimerar en motor. Spjällhusen såg ut att ha samma reservdelsnummer på de motorerna jag kollade på. Lite märkligt att de DF60 jag kollade på inte hade strypning. Vet att det är flera som blivit itutade att man kan trimma vissa Mercury Optimax/DFI 75 hk till långt över 125 hk (t.o.m. över 130 hk) genom att demontera strypningen och optimera ECU men det går inte för de har inte samma spjällhus som 115 och 125 hk modellerna. Det tar tid att sitta och leta upp alla vitala delar som kan påverka motorns effekt. 23 minuter sedan skrev Torqiecat: Så att det gör en tydlig skillnad vid last i båten eller vattenskidåkning osv är inget vi behöver diskutera. Så är det. Sen om bara den enkla och billiga insatsen att byta restriktor ger 8, 10 eller kanske 15hk till på en DF40a är väl egentligen ointressant. Procenten tillsammans med en ny map skulle ge en effektökning om 50% om den ens närmar sig 60hk, vilket blir fantastiskt billiga HK. Självklart blir det skillnad om det är 40, 45 eller 50 hk på en och samma båt och speciellt under belastning om man åker flera eller drar vattenskidor mm. På ett av de Amerikanska forumen var det någon som påstod att enbart demontera strypbrickan/restriktorn skulle ge 10 hk netto men fick genast på tafsen av de som gjort detta och kört i dyno (vilket många gör i USA), kommer inte ihåg exakt vad de skrev för effekt men det var inte 10 hk iaf. Ska se om jag hittar den tråden igen så kan jag länka till den. Jag surfar alltid i privatläge och rensar cookies dagligen så historiken finns inte kvar tyvärr om jag inte sparar i favoriter men det glömmer man ju titt som tätt. Men om du skulle mappa om din ECU så lär det ju bli mer effekt än vad du har idag, du skulle få bättre bränsleekonomi och ännu bättre acceleration, så är det värt 5000 kr? Ja det tycker jag iaf. Antagligen skulle du även behöva byta propeller och gå upp 1–2" i stigning och kanske lite till om du hissar motorn något hål och byter till RF propeller som greppar betydligt bättre än aluminium. Sen exakt hur mycket effekt motorn kommer att ge efter detta kan man ju inte varken killgissa eller gubbgissa sig till🤔 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torqiecat 0 Postad 15 April 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Har dessutom sett i reservdelskatalogen att DF60A inte har någon strypbricka🤔 Nej, varför skulle den ha en strypbricka? Detta är originalmotorn i standardutförandet. Varför skulle den strypas? Restriktorn som sitter har i stort sett samma diameter som luftintaget. sen finns en restriktor för DF50A och en egen för df40a, och den sistnämnda är den tydligt begränsande. Det finns massor av företag som alla hänvisar till att de i dyno labbat fram 68-75hk ur dessa motorer. Och det får man såklart tro vad man vill om. Men jag ser fram emot tråden du läst där de inte lyckats så bra. DF40A är gamla motorer idag och flera tester att öka effekten gjordes för 14-15år sedan, så man får vara lite kritisk när man läser äldre trådar också. Det går ju som du vet framåt med tekniken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 15 April 2026-04-09 vid 08:10 skrev Torqiecat: Har en DF40A från 2010 som länge körts med restriktor från en DF60A Du skrev ju det själv.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torqiecat 0 Postad 15 April Yes, och den ser ut som nedan, det sitter alltså ingen strypbricka i spåret i mitten. Bara helt öppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torqiecat 0 Postad 15 April (redigerade) 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Du skrev ju det själv.... Följ med i mitt resonemang och rätta mig om jag tänker fel. Det där med att spridarna skulle vara olika skulle jag vilja få en källa på. Kan inte se att DF60a har några andra än de som sitter i den båda mindre motorerna. Df40a och DF50a är identiska med olika stora strypbrickor monterade. Df60a har annan ECU programmering och helt utan strypning. Om du plockar bort strypningen på en df50a så leker vi med tanken att du får 5hk till och landar kring 55hk eftersom den inte har korrekt map som en riktig DF60a har. Nu gör du samma sak med en DF40A. Eftersom en DF40a är exakt samma motor som DF50a ovan så blir skillnaden mer tydlig när du plockar bort den strypningen i den. Den blir då exakt samma motor som ovan men med +15hk från sina tidigare 40hk. Varför jag inte betvivlar att endast att plocka bort restriktorn ändå skulle kunna ge upp emot 15hk på en DF40A, medans en DF50a kanske bara får 5hk ytterligare. Gör jag en tankevurpa? Redigerad 15 April av Torqiecat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 815 Postad 16 April Så länge man inte har fullständig modellbeteckning och serienummer får man gissa sig till vilken katalog man ska titta i och gissa är något jag inte gillar. Det räcker inte med bara modellnamn och ett årtal. 16 timmar sedan skrev Torqiecat: Det där med att spridarna skulle vara olika skulle jag vilja få en källa på. Kan inte se att DF60a har några andra än de som sitter i den båda mindre motorerna. Enligt de kataloger jag har tillgång till för Suzuki utombordare så fanns inte DF40A 2010 utan den kommer först 2011. 2010 finns endast DF40 i katalogen och det är ju inte samma motor. Jag har även kollat andra online reservdelskataloger och de säger samma sak... Tittar jag i reservdelskatalogen 2011 för DF40A, DF50A och DF60A så har DF40A och DF50A en injektor som har reservdelsnummer: 15710-85K00-000 Medan DF60A har en injektor som har reservdelsnummer: 15710-88L00-000 Alltså det är inte samma injektor. Sedan har DF40A och DF50A en annan typ av bränsleskena (fuel rail) än vad DF60A har, kanske inget som direkt påverkar effekten... 16 timmar sedan skrev Torqiecat: Om du plockar bort strypningen på en df50a så leker vi med tanken att du får 5hk till och landar kring 55hk eftersom den inte har korrekt map som en riktig DF60a har. Nu gör du samma sak med en DF40A. Eftersom en DF40a är exakt samma motor som DF50a ovan så blir skillnaden mer tydlig när du plockar bort den strypningen i den. Den blir då exakt samma motor som ovan men med +15hk från sina tidigare 40hk. Nu är det ju ren spekulation igen... Har inte hittat tråden om effektökning på DF40A demonterad restriktor ännu men har för mig det rörde sig om strax under 10 hk och en DF50A ger 52 hk vid 5700 r/min men en DF50A kan ju ha annorlunda mappning än vad DF40A har gällande bränslesidan. Så effektökning blir kanske inte samma i verkligheten som man tror. Även en mindre effektökning på 5–10 hk lär ju märkas mer eller mindre beroende på vilken båt det rör sig om, det märks ju betydligt mer på en lätt styrpulpetare i 4,5 m klassen än vad det gör på en HT-båt i 5m klassen. Hittade att max. tändförställning WOT är 22 grader BTDC för DF40A och DF50A medan DF60A har 25 grader BTDC och detta ligger i ECU vilket man manipulerar när man optimerar eller mappar om en ECU. Tändförställning på tomgång är ju samma på alla tre modellerna... Vill du har ut mer effekt än vad du har idag så får du mappa om din ECU men var beredd på att du måste köpa ny propeller och gå upp i stigning för att tillgodogöra dig en effektökning och få bättre bränsleekonomi till på köpet. Ökning med 1" stigning brukar sänka motorvarvtalet med ca 200 r/min beroende på båttyp och belastning. Det är ju bara att kolla varvtalet på WOT och räkna... Men några 70–75 hk eller t.o.m. 80 hk som jag sett någon gissa sig till är en sanning med modifikation så länge inte det bevisas med körning i dyno och inte några AI genererade effektdiagram från någon hemsida. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torqiecat 0 Postad 16 April Tack för input! Tar med mig detta, och oavsett siffror så är min upplevda känsla redan en jätteskillnad vid bortplockande av restriktorn i min DF40A. framförallt i vridet när båten är lastad eller vi kör vattenskidor. Och om den upplevda känslan i verkligheten bara motsvarar ca +5hk så ser jag verkligen fram emot att få korrekt map framöver så jag iaf närmar mig 60 riktiga hk. Det innebär +40-50% power, vilket är enormt bra för 5000kr! Förstår att det blir ett race bland alla som säljer omprogrameringar och behöver hävda höga siffror i konkurrensen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser