Gå till innehåll
lördag 01 november 2025
japanjocko

Durk/Stolsinfästning Silver Hawk - laga

Rekommendera Poster

Hej ! 

Jag har en Silver Hawk (-02) CC där infästningen/stöttningen till stolen har gett upp (se bilder). Jag är lite osäker på hur
jag fixar detta bäst, och tänkte att det här verkar vara ett bra forum (om inte, hänvisa gärna till rätt ställe). Givetvis var skruvarna runddragna (hex) så jag
var tvungen tillslut att borra ur för att få loss stolfästet. 

Det har suttit två metallhalvringar (?) med fastsvetsade muttrar, under själva durken. Durken som sådan är uppstöttad med aluminiumväggar. Durken verkar vara 
plast-plyfa(?)-plast, limmat eller liknande (jag kan inte det här). 

Det är lite svårt att se på bilden, men aluminum väggen som löper tvärs under durken har en L (upp och ner) profil som i sin tur verkar stötta upp själva durken ?
Måttbandet är ung. mått in till L-profilen (finns på babord och styrbord sida). 

Jag vet inte vad som är bästa vägen framåt här och tacksam för all hjälp !

durk3.jpg

durk2.jpg

durk.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har fått liknande problem med min 540. Hur löste du det? 

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ,

Jag måttbeställde en 5mm (har jag för mig) durkplåt hos den lokala plåtslagaren, lämnade in 
stolsfästet så han kunde förborra och gänga hålen. Drog fast med m10 och och låstmutter, mutter plus loctite. Borrade också ett avrinnigshål i botten på stolsfästet för ev. vatten som kommer in där. Jämnade av kanterna på plåten och limmade sen fast med Tec7 samt fogade runt kanterna. Sitter som berget :) 

IMG_2520.jpg

IMG_2497.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oj ok vilken stor platta. det gick inte att sätta något på undersidan? har du också fiskbenssprickor i plasten på översidan? 

Verkar vara gjort av trä för mig under , får se om jag får bort allt. Det såg inte lika ut för dig?

IMG20251028132224.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det var samma för mig plast/trä/plast, fukt hade antagligen trängt in via stolsinfästnkngen och över åren så har träet murknat. 

Den var tvungen att vara så stor för jag hade bara en "balk" på tvärsen under stolen. Hade jag haft en mindre plåt så hade antagligen trycket knäckt plasten runt om så småningom iallafall.

IMG_3209.jpeg

IMG_3208.jpeg

Redigerad av japanjocko

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok. tack för info! 

ska se om det går att fästa en ny plåt på undersidan av plasten så som det är gjort med trä nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fick du loss trät ? Mitt sitter i alu golvet på nått sätt.

IMG20251029160252.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min är helt klart annorlunda , har ett alugolv under plasten. limmad och popnitad kanske

IMG20251029154121.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

trä alu och plast i en blandning ser inte klokt ut 

IMG20251029160146.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typ samma som jag hade, en infästning i metall med gängade hål för stolen. Den var sönderrostad för mig och du verkar ha samma konstruktion.

Limma/skruva från undersidan övervägde jag men det skulle bli så omständigt  så den "stora" aluminiumplattan (limmad) var till slut den bästa vägen framåt,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag funderar på om det är trä under hela golvet. Hur hade du? Golvet skulle väl svikta om det bara var alu under

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var som sagt plast/trä/plast och det sviktade ju under/runt om stolen. Eftersom jag inte hade (vet inte hur det är för dig) mer än en tvärgående under stolen och nästa bak mot aktern så hade jag inget som höll upp durken. Därav den "stora" plattan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alu under hela , orolig det ligger trä på hela nu

IMG20251029154105.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja , du verkar ha en annan konstruktion, din är nog lite nyare än vad min är. Plattan som du har med fastsvetsade muttrar, jag hade en likadan fast den var insprängd mellan plast och trä, den hade rostat sönder total för mig.Frågan är ju hur långt in träet har murknat för dig , fukten kommer ju inte komma ut av sig själv dessvärr. 

innan jag lade på min enorma aluplåt så försökte jag peta ut så mycket som möjligt av det murknade träet, oklart om det gör någon skillnad men det kändes bra för stunden :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...