GÄ till innehÄll
onsdag 21 januari 2026

Rekommendera Poster

Att hitta info om lÀmplig 3-slagen lina till ankarspel Àr inte enkelt sÄ jag tÀnkte dela lite erfarenheter.

I höstas monterade jag ett elektriskt ankarspel i stÀven pÄ min 37fot segelbÄt. Det blev en Lewmar Pro series 1000 med hosiontell axel monterad pÄ en hylla nere i ankarboxen. So far so good. Nu till kombinationen kÀtting och lina.

Man vill ju gÀrna ha kÀtting mot botten och nÀstan Ànda upp till bÄten i normala djup men sedan lina för fjÀdring nÀr allt Àr stumt och för att utan att det blir för tungt dÀrframme fÄ till ca 60 meter total lÀngd nÀr sÄ krÀvs.

Jag valde att ha 25 meter kĂ€tting och 40 meter lina. Detta innebĂ€r att i de flesta fall pĂ„ ostkusten blir det lagom att lĂ€gga ut hela kĂ€ttingen ner till strax under vattenytan och knopa fast med den lina som Ă€r ute som snubber. (15m + 2 × djupet)

För spel med kÀttinghjul som Àven kan mata in lina krÀvs en treslagen sÄdan. Men vilken typ ska man vÀlja?

Till att börja med sÄ var mitt spel dimensionerad för 8 mm kÀtting och 14 eller 16 mm lina. Man ska vÀlja 14 mm annars blir det dels för trÄngt i sista lÀnken dÀr man kopplar ihop och dels kan splitsen i sig sjÀlv bli för fet för att smidigt gÄ runt kÀttinghjulet.

Valet av den treslagna linan Àr mycket viktigt för att slippa problem vid in och utmatning. Man ska vÀlja en lite tyngre, 

nÄgot styvare och relativt hÄrdare slagen polyesterlina Àn för vanlig förtöjning. Naturligtvis fÄr linan inte vara jÀttestyv dÄ rinner den inte ner i boxen pÄ ett bra sÀtt. Men för detta ÀndamÄl Àr funktionen kring ankarspelet och den underliggande ankarboxen helt avgörande. Inte goda fjÀdringsegenskaper i linan som annars prioriteras.

Initialt blev jag rekommenderad linan STORM av PolyRopes. Denna lina Àr utmÀrkt som förtöjningslina men fullstÀndigt olÀmplig för att matas igenom ett elektriskt ankarspel med kÀttinghjul för en kÀtting och lina kombination.

Undvik STORM linan eller liknande mjuka och löst slagna linor för detta ÀndamÄl. Det ledde till en total intrassling runt kÀttinghjulet och haverering av mitt sprillans nya ankarspel.

Har nu bytt ut spelet till ett likadant, men nu försett det med den rÀtta typen av treslagen lina enligt ovan. Funkar perfekt.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Storm-linan Àr specifikt tillverkad för att vara betydligt mer elastisk Àn normala treslagna, sÄ knappast lÀmplig i ett ankarspel. Det Àr ju en förtöjningslina. Konstigt att nÄn rekommenderade den.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Joakimharlin:

Att hitta info om lÀmplig 3-slagen lina till ankarspel Àr inte enkelt sÄ jag tÀnkte dela lite erfarenheter.

I höstas monterade jag ett elektriskt ankarspel i stÀven pÄ min 37fot segelbÄt. Det blev en Lewmar Pro series 1000 med hosiontell axel monterad pÄ en hylla nere i ankarboxen. So far so good. Nu till kombinationen kÀtting och lina.

Man vill ju gÀrna ha kÀtting mot botten och nÀstan Ànda upp till bÄten i normala djup men sedan lina för fjÀdring nÀr allt Àr stumt och för att utan att det blir för tungt dÀrframme fÄ till ca 60 meter total lÀngd nÀr sÄ krÀvs.

Jag valde att ha 25 meter kĂ€tting och 40 meter lina. Detta innebĂ€r att i de flesta fall pĂ„ ostkusten blir det lagom att lĂ€gga ut hela kĂ€ttingen ner till strax under vattenytan och knopa fast med den lina som Ă€r ute som snubber. (15m + 2 × djupet)

För spel med kÀttinghjul som Àven kan mata in lina krÀvs en treslagen sÄdan. Men vilken typ ska man vÀlja?

Till att börja med sÄ var mitt spel dimensionerad för 8 mm kÀtting och 14 eller 16 mm lina. Man ska vÀlja 14 mm annars blir det dels för trÄngt i sista lÀnken dÀr man kopplar ihop och dels kan splitsen i sig sjÀlv bli för fet för att smidigt gÄ runt kÀttinghjulet.

Valet av den treslagna linan Àr mycket viktigt för att slippa problem vid in och utmatning. Man ska vÀlja en lite tyngre, 

nÄgot styvare och relativt hÄrdare slagen polyesterlina Àn för vanlig förtöjning. Naturligtvis fÄr linan inte vara jÀttestyv dÄ rinner den inte ner i boxen pÄ ett bra sÀtt. Men för detta ÀndamÄl Àr funktionen kring ankarspelet och den underliggande ankarboxen helt avgörande. Inte goda fjÀdringsegenskaper i linan som annars prioriteras.

Initialt blev jag rekommenderad linan STORM av PolyRopes. Denna lina Àr utmÀrkt som förtöjningslina men fullstÀndigt olÀmplig för att matas igenom ett elektriskt ankarspel med kÀttinghjul för en kÀtting och lina kombination.

Undvik STORM linan eller liknande mjuka och löst slagna linor för detta ÀndamÄl. Det ledde till en total intrassling runt kÀttinghjulet och haverering av mitt sprillans nya ankarspel.

Har nu bytt ut spelet till ett likadant, men nu försett det med den rÀtta typen av treslagen lina enligt ovan. Funkar perfekt.

NÀr jag installerade mitt Lewmarspel sÄ splitsade installatören en vanlig treslagen lina i sista kÀttinglÀnken. Min erfarenhet Àr som din att det fungerar bra med den treslagna linan i kabelaret. Jag valde 30 m kÀtting och sen tror jag det sitter 60 m lina. Vid nÄgot enstaka tillfÀlle har linan löpt ut över kabelaret men oftast bara sÄ lÄngt att kÀttingkroken fÀsts i sista lÀnken.

Jag tyckte linan stÀndigt lÄg i blötan lÀngst ner under kÀttingen sÄ jag skaffade en trekantig skiva som sitter snett in mot förstÀven en bit under dÀck. Det sitter bara ett par lister skruvade i sidorna o hÄller skivan pÄ plats. Det blir som en upp-o-nedvÀnd tetraederformad tratt lÀngst fram i stÀven som rymmer hela linan. DÀr ringlar jag upp linan sÄ den ligger drÀnerad (linÀnden sjÀlvklart fastknuten i en bygel). Nu Àr det bara splitsen som ligger nere i botten av ankarboxen. Om kÀttingen tar slut sÄ fortsÀtter det bara med linan. Sen har jag köpt perforerad golvplatta som sÄgats till o lagts i botten av boxen sÄ fÄr Àven kÀttingen lite luft under sig.

"Stormlinan" Àr kanske inte sÄ bra till ankarspelet men jag har köpt en bit sÄdan som jag splitsade ögon pÄ i bÄda Àndar efter att ha trÀtt pÄ en kÀttingkrok som sytts fast med en kaus mitt pÄ linan. Stormlinan skruvar sig inte nÀr den anvÀnds som snubberlina, den Àr lite elastisk och glider lÀtt mot förstÀven om bÄten vrider sig i vinden.

Hur kunde ankarspelet haverera? Det sitter ju en slirkoppling mellan axeln o kabelaret sÄ man inte ska kunna brÀnna motorn.

Jag slÀpper alltid ner ankaret till botten frÄn sittbrunnen. Sen gÄr jag fram o hÄller ögonen pÄ utmatningen av kÀtting till lagom lÀngd (har rÀkneverk i fjÀrrkontrollen). Vid upptagning stÄr jag ocksÄ framme i fören o hÄller koll nÀr jag kör upp ankaret. Samtidigt spolas all lera o dy bort efterhand som kÀttingen kommer upp. Sen kan jag ha koll pÄ att ankaret kommer upp till dÀverten sÄ det sitter bra innan det sÀkras och riskerar inte att överbelasta motorn nÀr ankaret parkeras i dÀverten.

709315499_DSCN4247-krympt.thumb.jpg.cebc9677ee3df08843dac11da2ed3c95.jpg

Gamla treslagna snubberlinan som skruvade sig Àr utbytt till Stormlina utan ryckdÀmpare.

1361965803_DSCN4248-krympt.thumb.jpg.944ffc5ab39585eaef2a8ad028a87382.jpg

2004764977_DSCN4249-krympt.thumb.jpg.31d49d625f1aa3c95448bcf73e9916b4.jpg

Redigerad av Lintott
La till ett par bilder

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

En mjuk och "trÄdig" lina som STORM följer med runt kabelaret vilka spÀrrar som Àn sitter dÀr och skapar ett obeskrivligt trassel med bomstopp i ankarspelet som följd.

DÀremot som snubberlina Àr den idealisk. SÄ anvÀnder jag den ocksÄ numera de fÄ gÄnger jag ligger enbart pÄ kÀttingen.

Att lÀgga linan pÄ en separat hylla / fack för att  hÄlla den torr Àr ett bra tips!

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...