Gå till innehåll
söndag 16 juni 2024
Bulan234

Tomgång på land men inte i vattnet

Rekommendera Poster

Hej! 
 

jag har problem med min 50hk VRO Johnson/evinrude från runt 80 talet!

 

på land när jag kör med slangmuff på motorn så funkar den perfekt! Men så fort jag har den i vattnet/i balja så har den ingen tomgång, vilket gör att den dör efter 30 sekunder cirka! 
 

vad kan detta bero på? Impellern pumpar vatten! Har läst lite om motstånd i avgaserna, men vad gör man åt det alt hur löser man detta problem? 
 

mvh från en kille som är riktigt trött på allt som har med motorer att göra 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går antagligen lite dåligt på ena cylindern. Med spolmuff är motståndet för avgaserna obefintligt och det är inte lätt att märka effektbortfall  en cylinder.

Ta ur tändstiften och jämför dem, är ena blött och det andra torrt?

Om motorn inte använts på länge har du antagligen avlagringar i någondera förgasaren. Lite dåligt membran i bensinpumpen kan också göra att bensin läcker in i nedre cylinderns vevhus och gör att den cylindern går lite fett.

Kompressionstest kan vara bra att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Faderullan:

Den går antagligen lite dåligt på ena cylindern. Med spolmuff är motståndet för avgaserna obefintligt och det är inte lätt att märka effektbortfall  en cylinder.

Ta ur tändstiften och jämför dem, är ena blött och det andra torrt?

Om motorn inte använts på länge har du antagligen avlagringar i någondera förgasaren. Lite dåligt membran i bensinpumpen kan också göra att bensin läcker in i nedre cylinderns vevhus och gör att den cylindern går lite fett.

Kompressionstest kan vara bra att göra.

Okej! Grymt var som förklarar för en person som inte är så himla duktig! Jag ska testa det du säger nästa vecka och se om det blir någon skillnad! Vad finns det och göra om den går dåligt på 1 cylinder? 
att köpa en ny bensinpump går att fixa enkelt, kan det göra att cylindern går bättre? 
 

ska kika på ett kompressionstest nästa vecka 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lägger till en gissning: När motorn pumpar ut avgaserna i vatten, krävs en fetare bränsleinblandning. Kolla också därför att nålarna i förgasaren inte är igenkletade, likaså tomgånsnålarna om det finns. Brukar vara rätt vanligt med igensatta nålar efter vintern. Sen bör man ha fräsch soppa när man kallstartar motorn, då gammal bensin har en mindre andel lättflyktiga molekyler.

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Busteri:

Lägger till en gissning: När motorn pumpar ut avgaserna i vatten, krävs en fetare bränsleinblandning. Kolla också därför att nålarna i förgasaren inte är igenkletade, likaså tomgånsnålarna om det finns. Brukar vara rätt vanligt med igensatta nålar efter vintern. Sen bör man ha fräsch soppa när man kallstartar motorn, då gammal bensin har en mindre andel lättflyktiga molekyler.

Svinbra med gissningar! Desto fler desto större chans att lösa mitt problem! Ska kika på förgasarna och se som du säger! Jag har använt motorn 10 gånger sen vintern och fyllt på med fräsch bensin, men blir inte bättre ändå! Men ska absolut kika på förgasarna också! 😎👍🏼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...