coolname 0 Postad 23 April Hej, har införskaffat en båt med en 50hk Yamaha autolube från möjligen -91. Men länkaget för doseringen av olja är borttaget (ett stag som påvverkas av gasreglaget och ner till en arm vid doseringen), förra ägaren hade inte brytt sig och blandat 1% olja i direkt i tanken och även fyllt på oljebehållaren och ser att det försvinner olja i behållaren över tid så den går kanske lite fet. Men jag känner att jag inte riktigt vill ha ett mellanting, antingen använda autolube eller bara blanda i bränsletanken. Men rent hypotetiskt någon som vet hur mycket olja den kan tänkas ge i min respektive maxläget? Om man skulle kunna spärra den i max utan inblandning i tanken? I övrigt någon som vet var man kan köpa ett länkage? Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolname 0 Postad 23 April (redigerade) Vet inte hur man redigerar här men kom på det att uppspärrning i maxläget är ju inget alternativ haha, hade gett jäkligt mycket olja såklart. Redigerad 23 April av coolname Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 165 Postad 24 April Åkte förr i världen då man var odödlig fort på Yamahas RD350 o 500 tvåtaktare. För att få grejorna att funka bra på varv så testades att låsa oljepumpen på max slaglängd men mängden påverkades ändå av gasvajern. Gick kasst på tomgång så vi provade att blanda 2% enligt Yamahas rekommendation men det slutade med skurna cylindrar då det trimmades lite av varje. En båtmotor bör gå rent på tomgång så rekommenderar Yamaha 1% vid tank blandning så kör på det men blockera då den mekaniska oljepumpen och dess slangar från oljetank och till insug. Annars så justera in oljepumpens slag(Yamahas instruktioner) och använd självblandningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser