Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
namdo

Fixa 12v-uttag i båten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skulle vilja ha ett 12v enkeluttag för att kunna koppla in kylbox och ladda mobiltelefonen denna säsong. Vi har ingen säkring eller huvudströmbrytare, länspumpen är redo 24/7.

 

Just nu är båtbatteriet direkt kopplat via sedvanliga fastmonterade klämmor till först länspump och sist inombordarens startmotor. Kan man koppla fast två till klämmor på batteriet till ett utanpåliggande cigarettuttag eller påverkar det spänningen för startmotorn och pumpen? Det jag kopplar in vill givetvis ha 12 volt också.

 

Alternativet är väl att ansluta till kopplingen där den grenar sig till länspump och startmotor.

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De flesta ”vanliga” 12V-uttag (cigarettuttag) klarar inte belastningen från en kylbox. Du behöver ett uttag som klarar högre strömstyrka.
Sen kan man ju ifrågasätta hur bra det är att driva ett kylskåp på startbatteriet. Och sen behöver du ju säkra av kabeln och uttaget. 
I ditt ställe hade jag gått på att installera ett förbrukarbatteri med spänningsavkännande relä och kopplat kylen till det batteriet. Tänk på att de billigare kylboxarna drivs av sk Peltier-element som drar ganska mycket ström och har lite begränsad kylförmåga. Satsa istället på en kyl med kompressor. Finns även såna som är portabla.

PS

Säkringar och huvudströmbrytare krävs idag vid ändring av el-installation i båt.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack så mycket för informationen och rekommendationerna.

 

Jag tror med det du säger i åtanke att jag skulle nöja mig med en kylväska och att med 12 volt kunna ladda mobilen och eventuellt koppla in annan elektronik med låg strömförbrukning. Går det i sådana fall bra att koppla in ett 12 v cigarettuttag direkt till batteriet, så att klämmorna får samsas bredvid de som leder till länspump och startmotor? Och gäller säkringskravet fortfarande med en sådan "installation"?

 

En kabel som verkar relevant är Skyllermarks, men den är osäkrad: https://www.moory.se/p/cigarettuttag-skyllermarks-utanpaliggande-12-v-30-a-med-kabel-batteriklammor/

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev namdo:

Tack så mycket för informationen och rekommendationerna.

 

Jag tror med det du säger i åtanke att jag skulle nöja mig med en kylväska och att med 12 volt kunna ladda mobilen och eventuellt koppla in annan elektronik med låg strömförbrukning. Går det i sådana fall bra att koppla in ett 12 v cigarettuttag direkt till batteriet, så att klämmorna får samsas bredvid de som leder till länspump och startmotor? Och gäller säkringskravet fortfarande med en sådan "installation"?

 

En kabel som verkar relevant är Skyllermarks, men den är osäkrad: https://www.moory.se/p/cigarettuttag-skyllermarks-utanpaliggande-12-v-30-a-med-kabel-batteriklammor/

Det går att koppla det länkade uttaget direkt på batteripolerna och eftersom det inte är en fast installation har jag för mig att det inte krävs avsäkring av sådan utrustning.

Dock ska man fundera på lämpligheten. Vanligtvis så ska man säkra av kabeln med en säkring närmast batteriet. Säkringen ska dimensioneras så att kabelbrand inte uppstår. Sen ska man ofta säkra av elektronik med en säkring som hindrar för stor ström att skickas in i instrumentet.

I dina kläder skulle jag ändå fundera på att installera huvudsäkringar och brytare och kanske ett förbrukarbatteri. Det beror ju bla på hur du avser att använda tillgänglig ström ombord och vad du har för plats. Att dra förbrukare till startbatteriet riskerar ju att göra så du inte kan starta motorn efter en paus. På min styris med utombordare har jag bara ett startbatteri och det enda som drar ström är plottern (förutom lanternorna) och den är bara påsatt när motorn är igång.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom det nuvarande batteriet är på över 1000 wattimmar och laddas regelbundet så kanske man kan komma undan billigare utan ett förbrukningsbatteri, men om det inte visar sig räcka till så låter ett förbrukningsbatteri som något att satsa på.

 

Laddning av mobil skulle vara det enda syftet på sjön, men vid den stöldutsatta bryggan kanske jag kopplar in en <5 watt övervakningskamera nattetid. Kanske blir en säkring då önskvärd eftersom kameran kostar... så frågan är om man bäst drar en separat säkrad koppling direkt mellan 12V-uttag och batteriet, eller om man bör sätta en säkring på de redan existerande kablarna som går till pump och startmotor och skaffa ett infällbart 12V-uttag? Det finns inga lediga kontakter, men kanske att man kan sätta in en plint någonstans...

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev namdo:

Eftersom det nuvarande batteriet är på över 1000 wattimmar och laddas regelbundet så kanske man kan komma undan billigare utan ett förbrukningsbatteri, men om det inte visar sig räcka till så låter ett förbrukningsbatteri som något att satsa på.

 

Laddning av mobil skulle vara det enda syftet på sjön, men vid den stöldutsatta bryggan kanske jag kopplar in en <5 watt övervakningskamera nattetid. Kanske blir en säkring då önskvärd eftersom kameran kostar... så frågan är om man bäst drar en separat säkrad koppling direkt mellan 12V-uttag och batteriet, eller om man bör sätta en säkring på de redan existerande kablarna som går till pump och startmotor och skaffa ett infällbart 12V-uttag? Det finns inga lediga kontakter, men kanske att man kan sätta in en plint någonstans...

Ett batteri på +1000 Wh motsvarar ett batteri på drygt 80 Ah (som oftast används som begrepp i båtvärlden). Inte jättemycket.

Tänk då på att antalet användbara Wh bara är hälften och det behöver finnas kräm kvar till att starta motorn också. Man ska ju inte ladda ur ett bly/syra batteri mer än max till 50%. 500Wh kvar om batteriet är nytt ger 4 dagars drift av din övervakningskamera, eller 8 nätter. Sen är batteriet slut och måste laddas omgående om du ska få ut något vettigt av det ytterligare.

Som jag skrev tidigare så krävs två typer av säkringar. En ska skydda kabeln, placeras närmast batteriet eller vid ev polplint som drivs av grövre kablar som också är avsäkrade, och en bredvid elektronik-prylen.

”Man kan tycka att el är enkelt, men vänta bara tills jag förklarar!”

Men visst kan du driva laddning av mobil via ett enkelt uttag om du bara laddar när motorn är på. En strömförbrukare med lågt uttag ger en hel del över tid dock.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack så mycket för hjälpen.

 

Vi har dock möjlighet att automatiskt ladda startbatteriet några timmar varje dag (kopplar till landström med förinställd timer). Det borde väl kunna kompensera för de 2,4A som kameran kräver dygnet runt?

 

Är det annars så att ett förbrukningsbatteri delar strömåtgången med startbatteriet så att man får den dubbla kapaciteten, eller tar förbrukarna enbart från förbrukningsbatteriet?

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

De flesta ”vanliga” 12V-uttag (cigarettuttag) klarar inte belastningen från en kylbox. Du behöver ett uttag som klarar högre strömstyrka.
Sen kan man ju ifrågasätta hur bra det är att driva ett kylskåp på startbatteriet. Och sen behöver du ju säkra av kabeln och uttaget. 
I ditt ställe hade jag gått på att installera ett förbrukarbatteri med spänningsavkännande relä och kopplat kylen till det batteriet. Tänk på att de billigare kylboxarna drivs av sk Peltier-element som drar ganska mycket ström och har lite begränsad kylförmåga. Satsa istället på en kyl med kompressor. Finns även såna som är portabla.

PS

Säkringar och huvudströmbrytare krävs idag vid ändring av el-installation i båt.

Jag brukar ju inte säga emot @ChristerN, och gör väl egentligen inte det nu heller...

Dom där cigarettändaruttagen med tillhörande stickkontakter har ju i allmänhet ett och annat att önska.

Jag tog bort mitt sådant uttag för ett par år sedan som var till en kompressordriven kylbox. Det blev spänningsfall och kylboxen startade inte som den skulle, uttag och kontakten blev varma, plasten visade tecken på att börja bli deformerad. Säkringen på 10A löste inte ut, så det räckte med en ström understigande 9-10 ampere-nånting, för att den skulle börja smälta.

Orsaken var, tror jag, att stickkontakten, hanen, på kabeln från kylboxen, plusstiftet i mitten på kontakten var väldigt spetsigt, det blev en liten kontaktyta som en relativt stor ström skulle passera. Här blev det då ett elektriskt motstånd med värmeutveckling som följd.

Jag gjorde en någorlunda "fast installation". Kylboxens kabel blev fast ansluten till 2x 4mm2 kabel direkt från säkringsdosan och minusplinten, men den kabeln sitter i ett uttag i boxen.

 

MEN... jag har andra grejer som drar en del ström och som ansluts till nämnda uttag, till dessa har jag en bättre hane, som har en större slät kontaktyta på plusstiftet.

Så precis som det finns gradskillnader i helvetet, så finns det dåliga och något mindre dåliga sådana här stickproppar och sannolikt uttag också, det gäller att kolla noga innan köp hur dom ser ut. Man kan ju också byta ut dessa mot en annan sort, en annan standard, men då får man byta telefonladdrare och litet utav varje... 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för varningen! Då undrar jag om man ändå inte ska låta en fackperson kika på det, eller så får man som du säger inspektera att kopplingen ser rimlig ut och kanske även anta att etablerade affärer säljer acceptabel kvalitet.

 

6 hours ago, namdo said:

Det borde väl kunna kompensera för de 2,4A som kameran kräver dygnet runt?

Cirka 0,4 A ska det givetvis stå, eftersom kameran drar 5 watt.

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dom där cigarettändaruttagen med tillhörande stickkontakter har ju i allmänhet ett och annat att önska.

Jag tog bort mitt sådant uttag för ett par år sedan som var till en kompressordriven kylbox. Det blev spänningsfall och kylboxen startade inte som den skulle, uttag och kontakten blev varma, plasten visade tecken på att börja bli deformerad. Säkringen på 10A löste inte ut, så det räckte med en ström understigande 9-10 ampere-nånting, för att den skulle börja smälta.

Har samma erfarenhet. Har provat med flera olika cigg-proppar och olika uttag men samma resultat, spänningsvakten larmar.

På min kylbox satt sladden i en propp som man satte in i boxen. Drog helt sonika en fast kabel som ligger vid sidan av boxen när den inte används. Och, självklart, separat säkring och en strömbrytare till det hela.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-15 vid 18:42 skrev ChristerN:

Har samma erfarenhet. Har provat med flera olika cigg-proppar och olika uttag men samma resultat, spänningsvakten larmar.

På min kylbox satt sladden i en propp som man satte in i boxen. Drog helt sonika en fast kabel som ligger vid sidan av boxen när den inte används. Och, självklart, separat säkring och en strömbrytare till det hela.

Jag bockade till en plåtbit och på den satte jag en strömbrytare och ringkabelskoanslutningar, i ena ändan sladden till boxen, i andra ändan nya kablar till säkringsdosan/minusplinten. Ungefär likadant som @ChristerN gjort.

Anledningen till strömbrytaren är den att boxen alltid startar i ett standardläge efter den har varit spänningslös, och det standardläget brukar vara "lagom kallt", och det är lättare att slå på/av boxen med den än de små bubbelknapparna i boxens panel.

 

Jag fick en gång batteribanken ordenligt utladdad en gång när boxen inte startade ordentligt, den körde startfasen hela tiden, då drar den rätt mycket ström. Detta berodde då på ett gediget spänningsfall i en sådan där cigarettändarkontakt. Och när strömmen blev hög minskade spänningen då det fanns ett motstånd i denna förfärliga anslutning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...