Gå till innehåll
tisdag 21 maj 2024
aphrodite34

Mastkudde aphrodite 34

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag köpte en aphrodite 34:a förra året. Och har nu börjat tänka på sjösättningen och då var det någon som sa att det ska finnas mastkuddar runt masten å däcket då masten är genomgående. 
 

Fick inga sådana med när jag köpte båten och undrar om någon vet om det är ett måste och original till aphrodite 34:a?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev aphrodite34:

Hejsan! Jag köpte en aphrodite 34:a förra året. Och har nu börjat tänka på sjösättningen och då var det någon som sa att det ska finnas mastkuddar runt masten å däcket då masten är genomgående. 
 

Fick inga sådana med när jag köpte båten och undrar om någon vet om det är ett måste och original till aphrodite 34:a?

 

Tack på förhand!

Det ska sitta kilningsgummi i mastringen på däck som håller maströret på plats. Kilningsgummina ska sitta hårt nedtryckta mellan ringen och maströret. Mät masthålet i längs och tvärsled samt maströret i däckshöjd längs o bredd. Kontakta en riggverkstad och köp två-tre gummibitar (kilningsgummi är stenhårda och tunga att komprimera. De ska hantera stort tryck.) Du ger riggverkstaden måtten så vet de vilken tjocklek på gummi du behöver. Ibland kan det behövas ett par tjocka och någon tunnare bit.

 

I Stockholmsområdet finns t.ex. Benns/Erlandsson i Orminge/Nacka, Doghouse marina i Svinninge och säkert fler. I Gbg så bör Seldén ha någon riggverkstad, eller kanske Wiking i Långedrag (om de finns kvar...).

 

Montering sker genom att stoppa ner ett gummi bakom masten, lägga ett stumt skot ett par varv runt masten - dra skotet bakåt till lämpliga vinchar och spänna samman gummit hårt, sedan trycker man ner gummit framför masten och släpper på skotlinan. Om det går tungt att trycka ner så kan de smörjas med diskmedel. Sedan sitter masten fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska tillägga att dessa mastkuddar måste absolut finnas på plats, man ska inte segla utan dom för masten kommer då att röra sig rejält i mast hålet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Innan vi stack iväg på längesegling gjorde Riggarna en totalrenovering av vår rigg som då var 20 år.

 

Deras rekommendation var att byta kilningsgummina pga åldring (mindre flexibelt) och dessutom visade det sig att vi hade fel tjocklek på en av gummina.

Hört att en del båtar haft träkilar runt masten vilket känns lite udda, litar på Seldens design med kilningsgummi.

 

Selden har tabeller med info om:

• däcksring

• mastprofil

• antal och tjocklek på kilningsgummina

 

Vid mastfoten finns det på Selden master ett serienummer, fota/skriv upp det för ibland kan det behövas vid köp av delar.

Har för mig att jag fick leta lite innan jag fann data för min Selden mast från 2002.

 

Aphrodite är en segelbåtfamilj jag gillar, grattis till båtköpet.

 

IMG_1812.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...