Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Hej, jag har kopplat in ett skiljerelä mellan start och förbruknings batteri men vet inte om jag kopplat rätt.

Relät är inkopplat efter huvud-brytarna, B+ på relät, går till generatorns B+ som är samma som kabeln från generatorn till startbatteriet. Verkar konstigt, då kunde jag lika gärna kopplat ihop B+ och startbatteriet på relät. Sedan är det en jord till batteriet.

Jag såg på något kopplingsschema att det stod inte B+ utan D+, vad är skillnaden.

Tacksam för hjälp. Thomas

Relä.jpg

Relä.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där är inget skiljerelä.

Det är en laddfördelare typ diod men med MOSFET istället, som då med lite elektronik och en matningsspänning kan "simulera" funktionen av dioder fast utan spänningsfall.

https://www.europe-solarstore.com/studer-mbi-100-2-ig-battery-splitter.html

https://www.dgrubberholland.nl/asset/media/document/45.pdf

 

Den är inte rättkopplad, generatorns batteriplus skall alltså lossas från motorbatteriet och gå separat in i den anslutningen som är generator B+ på "lådan". Sedan resp. batteri på de andra.

 

Men innan du kopplar vidare bör du fundera över vilka strömmar som går i kablarna o.s.v. Det är på tok för klen kabel till generatorn nu (den blå) förutom att det är felkopplat och ser ut att vara lite "happening" över använda kabeldimensioner - och frånvaro av säkringar.

 

Inte alls för att vara dum, men eftersom du inte har riktig koll bör du kanske be någon mer elkunnig att guida dig, någon som kanske kan göra det på plats i din båt. Det kommer gå mycket fortare, du lär dig snabbare och bli bättre än att ta allt via ett forum - tror jag.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...