Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jalw

Koppla in generator à la Skyllermark?

Rekommendera Poster

Hej

Har en VP 4,3 GXI och tänkte dra om elen enligt Skyllermark rekommendationer men fattar inte hur generatorn ser ut. B+ är ju inga problem men resten begriper jag inte och jag hittar inget på nätet och då tänker jag att jag provar här och då får man oftast svar 🙂 Generatorn är en Valeo 12V 75A, se bild .

DSC_2232.JPG

17093857830112483388642643458763.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du undrar vad den lila kabel är för något så är det tändnings plus ( +15 )

Denna generator har inte D+.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev batelektriker:

Om du undrar vad den lila kabel är för något så är det tändnings plus ( +15 )

Denna generator har inte D+.

Ok, tack 🙂 Har den B- då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte sitter en grov minus kabel på generatorn så är godset minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev batelektriker:

Om det inte sitter en grov minus kabel på generatorn så är godset minus.

Nej kan inte se att det är någon grov minus kabel ansluten så då är godset minus m.a.o.. Tack 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Jalw:

Har en VP 4,3 GXI och tänkte dra om elen enligt Skyllermark rekommendationer

Det enda som brukar vara unikt med Skyllermarks rekommendationer är att man enligt dem bör använda helt onödigt groteska kabelgrovlekar och bygga upp det med deras överprissatta prylar.

Varför vill du göra det ?

 

För att dra om elen för att få det bättre och mer tillförlitligt - om det nu är allmänt risigt - är en annan sak, och det är inget Skyllermarks har patent på. Snarast är det istället ren sunt förnuft som gäller 😉.

 

Min poäng är att du bör utgå från hur det ser ut i din båt och dra om elen på ett sätt som passar i just din. Inte efter vad ett visst företag tycker, som snarast har som affärsidé att med i det närmaste religiösa metoder sälja på folk sina onödigt dyra lösningar. Som i många fall inte ens passar.

Du har t ex redan sett att saker kring generatorn kanske inte stämmer med din båt/motor. Ett konventionellt skiljerelä styrt på generatorns "laddlampeutgång", som Skyllermarks (också) säljer och har inritat i en del exempelscheman går ju uppenbarligen inte koppla in på vanligt sätt - i ditt fall.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

Det enda som brukar vara unikt med Skyllermarks rekommendationer är att man enligt dem bör använda helt onödigt groteska kabelgrovlekar och bygga upp det med deras överprissatta prylar.

Varför vill du göra det ?

 

För att dra om elen för att få det bättre och mer tillförlitligt - om det nu är allmänt risigt - är en annan sak, och det är inget Skyllermarks har patent på. Snarast är det istället ren sunt förnuft som gäller 😉.

 

Min poäng är att du bör utgå från hur det ser ut i din båt och dra om elen på ett sätt som passar i just din. Inte efter vad ett visst företag tycker, som snarast har som affärsidé att med i det närmaste religiösa metoder sälja på folk sina onödigt dyra lösningar. Som i många fall inte ens passar.

Du har t ex redan sett att saker kring generatorn kanske inte stämmer med din båt/motor. Ett konventionellt skiljerelä styrt på generatorns "laddlampeutgång", som Skyllermarks (också) säljer och har inritat i en del exempelscheman går ju uppenbarligen inte koppla in på vanligt sätt - i ditt fall.

 

Nja det är inte så risigt men en del sladdar har ärgat och kanske ger dålig kontakt och jag vill egentligen bara försäkra mig om att det blir så optimalt som möjligt. Har kopplat enligt Skyllermark förut och det ju funkat bra men jag kanske backar på det när inte generatorn ser ut "som den ska"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Jalw:

Nja det är inte så risigt men en del sladdar har ärgat och kanske ger dålig kontakt och jag vill egentligen bara försäkra mig om att det blir så optimalt som möjligt

Men fixa till bara dessa då - det är ju normalt underhåll. Har saker fungerat tidigare finns ingen anledning att "bygga om".

 

Visst funkar det - ofta - att göra "enligt Skyllermarks", men det blir sällan så mycket bättre - rent elektriskt. Men nästan alltid onödigt dyrt. Och mekaniskt kan det bli påfrestande i vår vibrerande miljö med grövre/tyngre kablar än prylarna designats för o.s.v.

 

Att många får bättre laddning o.s.v. beror ju istället snarast på att just ärgade kontakter byts ut och elsystemet ses över i samband med ett totalt (och ofta helt onödigt) utbyte. Inte för att de dyra sakerna man ersatt med är så mycket bättre än något annat.

 

30 minuter sedan skrev Jalw:

Har kopplat enligt Skyllermark förut och det ju funkat bra men jag kanske backar på det när inte generatorn ser ut "som den ska"

Jodå, generatorn ser nog ut "precis som den ska" 🙂.

Att den sedan inte ser ut som i Skyllermarks typscheman beror ju just på det jag skriver - moderna maskiner, motorer och elsystem är inte så identiskt lika som de var förr.

Därför skall du utgå från din båts befintliga el. Annars kanske du står med ett elsystem som inte längre fungerar. Mycket mer samspelar och styrs på ett annat sätt idag.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks har väl en poäng iallafall, dom säljer förtenta kablar.

Men sådana kablar kan man ju köpa annorstädes också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Skyllermarks har väl en poäng iallafall, dom säljer förtenta kablar.

Men sådana kablar kan man ju köpa annorstädes också.

Håller med, förtenta kablar gillar jag och det var också lite därför jag ville byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Jalw:

Håller med, förtenta kablar gillar jag och det var också lite därför jag ville byta.

Jag bytte litet kablar mellan batteribanker och generator, då jag kan få tag på kabel synnerligen fördelaktigt blev det vanlig kopparkabel. Men ”utomhus” ombord, till installationer såsom lanternor och sådant har jag upptäckt under årens lopp att ”utomhuskablarna” ärjar ordentligt. Detta alteftersom jag inte vill kladda med vaselin eller Dinetrol i kabeändarna. Där blir det istället krympslang med inbyggt smältlim. Nu för jag diskussionen utanför ämnet…

Klart det kan vara en aggresiv miljö i motorrummet också, men om du är noggrann när du krymper på kabelskorna, och värmer på krympslang utanpå så kommer det all klara sig i många år.

Sedan navigerar ju jag i ffa Skageracks elektrolyt och där korroderar saker och ting snabbare än annorstädes. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...