Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
BobbyE

Måla om gul plastbåt från 70-talet, var köpa färg?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Då det inte verkar bli någon uppgradering av båten tänkte jag att den istället får

målas om, från gul till vit/naturvit med möjligen något mörkblått inslag.

Jag tänker mig slipa lite lätt, men kommer inte lägga en hel dag på förarbetet.

Vilken billig färg rekommenderas från Erlandsons/Biltema/Jula/färghandeln, gärna en produkt som är grundfärg, färg och lack i ett?

Det gör inget om resultatet blir lite halvbra, men jag vill inte att färgen släpper efter ett par månader.

Redigerad av BobbyE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ijssels sträckfärg är bra!

Billig är den inte, och den säljs inte av Biltema eller Jula. Så vitt jag kan se har inte heller Erlanddsons den.

Jag har målat en mindre båt med denna färg, och varit delaktig när en spårvagn(!) målades med samma färg, fast då blå….

Båten blev bra, och panelerna på spårvagnen ser ut som om dom var proffesionellt sprutlackerade i box, i båda fallen användes planstrykare och liten pensel där man inte kom åt med planstrykaren. Jag tror inte att det fungerar med roller, men jag har inte testat.

I båda fallen följdes Ijssels råd och anvisningar, och produkter.

 

Ett annat alternativ är att foliera hela båten, det finns företag som folierar bilar, bussar, spårvagnar och annat… så varför inte en båt… ?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat sittbrunnen i förra båten med just den färgen från De IJssel, och den är verkligen fantastisk! Jag ruggade upp och slätade ut ytan med sandpapper, utan nån stor ansträngning, tvättade rent från damm och gick sen över hela ytan med ren aceton. Därefter rollade jag på färgen (pensel i hörn och på andra krångligare ställen). Det såg helt slätt och väldigt proffsigt ut när det var klart. Så jag skulle säga att roller funkar hur fint som helst. Tror även det var rådet jag fick av Karl-Oscar i butiken när jag köpte grejerna (den svenska återförsäljarens butik var bara en mil från båten då).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...