Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
AndersKnut

köpa ny motorbåt ca 5 meter

Rekommendera Poster

Går i nyårstankar att köpa en ca 5 meter lång BowRaider (BR) till våren.

Har hittat tre olika alternativ som jag funderar på.
 

HR 480 BR

Yamarin 50 BR

Victory open 470 BR
 

Kom gärna med för - och nackdelar kring dessa båtalternativ

där du har egna erfarenheter. Gott nytt båt-år!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndersKnut:

Går i nyårstankar att köpa en ca 5 meter lång BowRaider (BR) till våren.

Har hittat tre olika alternativ som jag funderar på.
 

HR 480 BR

Yamarin 50 BR

Victory open 470 BR
 

Kom gärna med för - och nackdelar kring dessa båtalternativ

där du har egna erfarenheter. Gott nytt båt-år!

 

Hej och god fortsättning!

 

Man brukar ju säga som så "att varje enskilt vatten kräver sin speciella båttyp"...

Så en motfråga; var skall båten användas?

 

Förvisso är väl en planande bowrider ganska generell i sin konstruktion, även om bottenprofil etc kanske kan skilja sig åt mellan olika fabrikat och typer.

 

Nu har jag ju mest erfarenhet av Bohusläns ibland vresiga farvattnen med såväl långa som korta vågbildningar om vart annat, och där vill jag nog ogärna ge mig ut i en båt som är kortare än fem meter, även inomskärs, då kortare båtar i allmänhet kan stampa en del i smått vresig sjö, och vad jag läst kan man få in en hel del ryksjö, framförallt i den förligare sittbrunnen i en bowrider vid gång mot vinden eller med sidvind, det brukar bero på hur bogarna är utlagda eller inte, det vill säga hur skrovets profil ovanför vattenlinen ser ut, framförallt i fören och mitt på.

 

Sedan det där med materialet i skrovet, Victory är väl en aluminiumbåt?

De andra båda är i glasfiberarmerad plast, fela mig om jag har rätt.

Varesig plast eller aluminium har några övervägande nackdelar, det sägs ju att aluminiumbåtar generellt är tåligare. Men även om aluminiumbåten är byggd av aluminiumlegering i marinkvalitet brukar dom i de delar av landet som brukar kallas för "västkusten" se rätt sjaskiga ut redan då dom är nya och uppställda utanför återförsäljarens butik, dom är inte blanka och fina så länge, ingenting som påverkar båtens egenskaper i övrigt, mer än då kosmetiskt.

En aluminiumbåt är lättare än en i glasfiber, det kan vara en nackdel att den är lätt under gång i motsjö. Å andra sidan är den lättare att handskas med under trailning. En lättare båt kan ju vara mer bränsleekonomisk också, men behöver per automatik inte vara det.

 

Sedan då användningsområdet...?

Jag har ju aldrig haft någon bowrider, men dessa känns ju i mitt tycke mer som "persontransportbåtar" vid tjänlig väderlek, ingenting för mer renodlat sportfiske, om man nu säger som så.

Så förutom den geografiska frågan kan det ju vara bra att veta användningsområdet, men det kanske du redan tänkt ut och därför siktat in dig på en bowrider..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, sent svar. Har en HR 480 BR. Hör av dig om du undrar något. Mest prisvärd, men med det kommer ju avsaknad av det som vissa vill ha som "lyx". Köpte min 2022 ny med Suzuki 80hk till höstpris 225.000kr inkl softfloor, kapell, 7-tumsplotter, extra tank, stöldmärkning. Hämtade den förra våren. Ska snart hämta den igen efter vinterförvaringen. Fick en hel del åtgärdat på garantin. Slarvfel från leverans. Inga stora saker, men allt åtgärdades under vintern. 
Bränsleekonomin är grym. ca 0,50/nm i 22 knop. Max ca 34 knop. Lite tungstyrd med tanke på stor motor och inte hydrualstyrning. Lutar lite babord vid jämn last, också pga stor motor som driver åt ena hållet.
I övrigt grym med alla detaljer såsom vattenskidsbåge (bra att hålla i när man går runt motorn), bra grepp när man står och kör, bra förvaring, bra kapell där sidor och bak går att ta bort. 
Mindre bra är såklart avsaknad av fast tank om man tycker att det är ett problem.

Redigerad av seb_m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...