SoToDoBo 3 Postad 26 December , 2023 Hej, förra vintern så välte behållaren med hydraulolja och tömdes ut i kölsvinet. Det kan ev. ha kommit olja över motorn, men det tror jag inte för jag säg/kände ingen olja och dessutom sitter behållaren vid sidan om motorn (se foto). Jag fyllde på ny olja i behållaren, men jag luftade aldrig undertill vid propellern. I somras gick bogpropellern på halv fart, MEN bara åt ena hållet. Åt andra hållet gick den som den skall göra. Modellen är : SP55 S (från 2004) Då bytte jag ut förbrukningsbatterierna som var 10 år, men det blev ingen förbättring. Tänker i nästa steg ta loss kablarna på motorn, göra rent, fetta in osv, men det kommer troligen inte att hjälpa. Vet du vad detta fel beror på, eller vad är ditt tips att jag bör göra nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 440 Postad 29 December , 2023 (redigerade) Jag har skruvat lite på min VP QL BP600 2002 pga ojämn gång. Fotade elkopplingarna Tog loss elmotorn från ”rörets fäste” med båten i havet I garaget tog jag av täckplåt Rengjorde kolen och hållare , mätte kolens längd som verkade vara okej Smörjde lite och återställde installationen. Fungerat sedan dess (finns MG tråd om mitt skruvande) Nu fantiserar jag lite kan det vara problem med kolen så att bogpropellern går dåligt åt ett håll? I mitt fall var den simpel konstruktion med reläer, idag kanske det finns med halvledare. Om du inte får andra tips så är det enkelt att göra samma som jag, att rengöra och se om det hjälper. Om det finns plats kanske du kan kolla kolen med motorn i båten. https://www.maringuiden.se/forum/topic/102592-service-av-elmotor-till-bogpropp-i-gbg-området/?tab=comments#comment-782965 Redigerad 29 December , 2023 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SoToDoBo 3 Postad 4 Maj , 2024 Felet är åtgärdat och bogpropellern går med full fart åt båda håll. Det var kolen som hade fastnat. Efter att vi fick loss dem så har det fungerat som det skall. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser