Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
SoToDoBo

Bogpropeller Side Power

Rekommendera Poster

Hej, förra vintern så välte behållaren med hydraulolja och tömdes ut i kölsvinet. Det kan ev. ha kommit olja över motorn, men det tror jag inte för jag säg/kände ingen olja och dessutom sitter behållaren vid sidan om motorn (se foto). Jag fyllde på ny olja i behållaren, men jag luftade aldrig undertill vid propellern.

I somras gick bogpropellern på halv fart, MEN bara åt ena hållet. Åt andra hållet gick den som den skall göra. Modellen är : SP55 S (från 2004)
Då bytte jag ut förbrukningsbatterierna som var 10 år, men det blev ingen förbättring. Tänker i nästa steg ta loss kablarna på motorn, göra rent, fetta in osv, men det kommer troligen inte att hjälpa. Vet du vad detta fel beror på, eller vad är ditt tips att jag bör göra nu?

Side_Power_SP55_S.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skruvat lite på min VP QL BP600 2002 pga ojämn gång.

Fotade elkopplingarna

Tog loss elmotorn från ”rörets fäste” med båten i havet

I garaget tog jag av täckplåt

Rengjorde kolen och hållare , mätte kolens längd som verkade vara okej

Smörjde lite och återställde installationen.

Fungerat sedan dess (finns MG tråd om mitt skruvande)

Nu fantiserar jag lite

kan det vara problem med kolen så att bogpropellern går dåligt åt ett håll?

I mitt fall var den simpel konstruktion med reläer, idag kanske det finns med halvledare.

Om du inte får andra tips så är det enkelt att göra samma som jag,

att rengöra och se om det hjälper. Om det finns plats kanske du kan kolla kolen med motorn i båten.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/102592-service-av-elmotor-till-bogpropp-i-gbg-området/?tab=comments#comment-782965

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet är åtgärdat och bogpropellern går med full fart åt båda håll. Det var kolen som hade fastnat. Efter att vi fick loss dem så har det fungerat som det skall.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...