Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Pilen

Bränslepump yanmar Ysb12g

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

 Hej !

Söker en elektrisk bränslepump till min yanmar ysb12g  vet någon hur många bar det är på min gamla se bild och hur får jag tag i en ny . Hoppas någon kan hjälpa mig.  

Mvh Fredrik 

20230730_110308.jpg

Redigerad av Pilen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Googla: Hitachi fuel pump

 

Pumpens uppgift är att mata fram diesel via finfiltret till högtryckspumpen som sitter inbyggd i motorn strax före spridaren.

 

Ett flöde på typ 8 dl / timme i 4.5 knops fart med en 28 fots segelbåt. Mycket lågt tryck.

 

Om du riggar upp en dunk med diesel typ en meter upp, och via slang ansluten med nippel i botten, kopplad till inloppet på finfiltret, så kommer det att fungera.

Du får ingen vattenavskiljning eller grovfilter dock. För ett större filter med vattenavskiljare brukar sitta strax efter båtens tank.

 

Ja, så får du per automatik se till att lufta än fram till insprutaren.

Detta gör man vid typ halvgas och stoppen inskjuten. Var beredd på att dra ned gasen när motorn startar. Annars skenar motorn.

Denna modell har ingen varvtalsregulator.

 

Visst sitter det en returledning från spridaren till finfiltrets topp.

Får man in luft i systemet så är risken stor att luften, och lite bränsle går runt längre tid.

Jag drog en bränsleledning från en dieselbil från just denna retur, efter spridaren till tanken. Pluggade andra änden för returen vid finfilerlocket.

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...