Jump to content
Sunday 13 October 2024
Antu

Torr i vind på västkusten?

Recommended Posts

Till er som har Finnmaster T7,T8 eller Uttern D70, D77. Håller ni er torra på alla platser i båten när det blåser?

Vi har idag en Micore XW57 och det blir blött när man kör snett mot vinden. Vattnet stänker in och framför pulpiten och platser bakom föraren så blir det blött. 
Detta är ett av skälen till att vi funderar på en större båt. Men hur är det tycker ni som har en av båtarna ovan. Är det torr på alla platser i 7-12 sekundmeter? Eller måste kapellet upp?

Det finns nog ingen båt i de storlekarna som håller sig torra på de platser du nämner, när man kör i sned motsjö när det blåser 12.

Om båten inte är helkapslad.

• Like 1

1 timme sedan skrev Jorgen01:

Det finns nog ingen båt i de storlekarna som håller sig torra på de platser du nämner, när man kör i sned motsjö när det blåser 12.

Om båten inte är helkapslad.

Nej, kanske inte i de vindarna. Men i lägre vindar vore det intressant att se hur dessa båtar är i sjön. Det är svårt att formulera rätt fråga. 😀

De flesta, kanske alla öppna båtar drabbas av ryksjö under de förutsättningar som beskrivs, oftast oavsett hur många meter per sekund som vinden blåser.

I mångt och mycket beror det på hur skrovsidorna i fören ser ut. Raka sidor ger ofta mycket ryksjö. Inåtsvängda, konkava sidor ger mindre ryksjö.
Om man har högre fribord i förskeppet kan ju det vara gynnsammare också.

Så det är inte båtens längd som ensam är inblandat i detta fenomen, med andra ord är det inte säkert att du kan åka torrare i en större båt.

Detta är ju inget fenomen som bara drabbar öppna båtar egentligen, men i däckade och ruffade båtar blir ju besättningen inte våt, men vindrutetorkarna får ju vifta mera.

Sedan skall man kanske inte vara ute i en båt som bara är 5,70 om det blåser en hård bris till mild kuling. 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

De flesta, kanske alla öppna båtar drabbas av ryksjö under de förutsättningar som beskrivs, oftast oavsett hur många meter per sekund som vinden blåser.

I mångt och mycket beror det på hur skrovsidorna i fören ser ut. Raka sidor ger ofta mycket ryksjö. Inåtsvängda, konkava sidor ger mindre ryksjö.
Om man har högre fribord i förskeppet kan ju det vara gynnsammare också.

Så det är inte båtens längd som ensam är inblandat i detta fenomen, med andra ord är det inte säkert att du kan åka torrare i en större båt.

Detta är ju inget fenomen som bara drabbar öppna båtar egentligen, men i däckade och ruffade båtar blir ju besättningen inte våt, men vindrutetorkarna får ju vifta mera.

Sedan skall man kanske inte vara ute i en båt som bara är 5,70 om det blåser en hård bris till mild kuling. 

Det är alltid en avvägning hur mycket man skall skriva in en fråga. Men jag håller så klart med dig när det gäller att vara ute i öppen sjö. Jag skulle förtydligat mig och säga inomskärs så klart. 

1 timme sedan skrev Antu:

Det är alltid en avvägning hur mycket man skall skriva in en fråga. Men jag håller så klart med dig när det gäller att vara ute i öppen sjö. Jag skulle förtydligat mig och säga inomskärs så klart. 

Okäj.

Det är väl egentligen så att det inte alltid uppstår problem när man är ute i rum sjö, annat än att man blir våt. Problemen med vinden blir ju mer märkbara när man skall in i hamn och skall manövrera i låg hastighet med vinden in från fel håll.

Men problemet med ryksjön då, sedan du skrev första inlägget jag jag tittat litet på hur olika styrpulpetbåtar och några stora ribbar beter sig när dom möter svall och dyning, och det ryker in en hel del om nu inte föraren sänker hastigheten.