Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kenka

Laga hål utan att komma åt baksidan

Rekommendera Poster

Håller på att fixa till vår Orrskär 850 och hittade ett hål i baljan under motorkassetten som inte bör vara där för att förhindra att båten sjunker om det kommer in vatten pga läckage i/runt gummiduken. Det lilla runda hålet i mitten av baljan.

Har forumet några tips på hur jag bäst täpper igen det på ett framtidssäkert sätt?

Vill ju inte behöva lyfta ur motor och kassett igen pga det. 

20230725_161011.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att sätta igen hålet är att ta en bit plastmatta, 2 gånger hålets storlek i diameter tex, och väta den med polyester, sätta en tråd i centrum på mattan och lirka in den i hålet och hålla upp den mot undersidan. Bra om man kan fästa tråden. Sedan på med plastmatta med polyester ovanpå. Mattan bör vara ca 5 gånger hålets diameter, typ. Sen lager på lager med plastmatta med polyester. Tre-fyra lager räcket nog. Först måste man rugga upp ytan ovanpå och tvätta med aceton flera gånger på den yta man avser plasta på. Sen avslutar man med gelcoat och sist topcoat.

Ett annat sätt är att trycka dit lite tätmassa. Även här kan man använda en bit under med en tråd i, fast här skulle jag rekommendera en lite större bit lite mjukare kartong som trycks ner i centrum tills den kommer igenom och sedan, på samma sätt som i första förslaget, hålla kartongbiten uppe med tråden under tiden tätmassan härdar.

 

Jag har testat bägge varianterna men det var länge sen. Första alternativet funkar bäst om det är lite påfrestning på ytan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar glasfibermatta så inbillar jag mig att det fäster bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...