Homunculus 0 Postad 14 Juli , 2023 Hej! Har en buster magnum med yamahamotor som nyligen är sjösatt för säsongen efter att ha spenderat de två föregående säsongerna mestadels på land. Märkte ganska omgående (efter uppskattningsvis ett par kilometers körning) hur motorn tappade kraft och gick ner i varvtal från ca 3->2000 rpm. Där någonstans klarar den av att ligga och puttra och går då stabilt kring 8 knop men så fort jag gasar på så tappar den kraft igen. Jag upplever möjligen att den orkar hålla i något längre när den är nystartad jämfört med när man har kört den en stund men är inte riktigt säker. Inga lampor lyser på instrumentpanelen, den larmar inte heller för något utan tappar bara kraft. Tyvärr finns ingen auktoriserad yamahaverkstad i närheten men har haft upp den hos en annan verkstad som provade byta impeller på vinst och förlust ifall det skulle kunna vara ett överhettningsproblem, men det hjälpte inte. Mina egna högst lekmannamässiga funderingar cirkulerar kring att det skulle vara bränsletillförseln som strular på något vis. Är det någon som har en tanke kring vad det här kan bero på? Är jag helt ute och cyklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 210 Postad 25 Juli , 2023 Det har sannolikt att göra men bränsle. Det första jag funderar över är om du kör med 2-3 år gammal bränsle? Har båten stått på land i 2 säsonger så behöver du pumpa ur det gamla bränslet och ersätta det med nytt. Är motorn servad? Det finns risk att du har vatten i separationsfiltret eller bränslefiltret i motorn. Om du inte gjort det så serva motorn och byt ut alla filter, sätt i nytt bränsle. Om möjligt, så läs av eventuella felkoder och se om du får någon ledtråd där. Om du inte fått ngt ljudlarm så är det knappast värmeproblem, men byte av impeller kan också vara värt att göra. Den mår inte heller bra av att stå stilla så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser