Gäst Mikael Postad 7 Augusti , 2005 Kan någon hjälpa mig med detta?? Jag har sista tiden råkat ut för mycket rökiga avgaser och att min inombordare förlorat dragkraften i samband med detta. Motorn beter sig som om den vill dö, den går ner i motorvarv först för att sedan återigen gå upp i varv, så håller den på fram och tillbaka. Jag har kontrollerat vattenavskiljaren och konstaterat att det finns ca 60% vatten i den och att den bör tömmas. Beror de rökiga avgaserna på att det kommer in vatten i dieseln eller beror detta på något annat? Har Ni några handfasta tips att ge.....skulle också behöva råd om hur jag går tillväga för att tömma vattenavskiljaren och lufta motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 718 Postad 8 Augusti , 2005 För det första vad har du för motor, 60% vatten i filtret då har du säkert problemet där. Du skulle nog behöva kolla tanken. Luftning och tömning av filtret är lite svårt att beskriva , är olika på olika fabrikat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 8 Augusti , 2005 Vad är det för färg på de 'rökiga avgaserna'? Vitt? Svart? Blåaktigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 8 Augusti , 2005 Hej, Det är vit färg på avgaserna. MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 8 Augusti , 2005 Försöker inhämta så mycket information som möjligt....men med lite förkundkaper så är kunskap något man erövrar med hjälp av litteratur...men framför allt tips och råd från mer kompetenta personer. MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 8 Augusti , 2005 Kan faktiskt vara något blå-gråaktiga också...hmm svårt att avgöra.....men jag tycker de är mer vita än mörkgrå eller blå. MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 345 Postad 8 Augusti , 2005 Varför jag undrar: - Blåaktiga= olja i avgaserna. Ventiler, kolvringar, vevhusventilation. - Vita= vatten i dito. Rostig avgaslipa, sönderrostade kylkanaler, för hög arbetstemeratur. - Svarta= sot. Dålig bränsleförbränning. För fet bränsleblandning, felinställd tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 8 Augusti , 2005 Tack för hjälpen! Ganska klart att det handlar om vatten i mitt fall. Jag ska undrsöka igen. MVH Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
materik 2 Postad 8 Augusti , 2005 Om du inte har nåt vettigare att skriva så skriv inte. Ditt inlägg tillför absolut ingenting, varken till att lösa Mikaels problem eller nåt annat heller. Syftet med ett forum är att diskutera, få hjälp och lära sig mer. Inlägg av din typ bryter mot hela idén med forum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 9 Augusti , 2005 Hej! Mikael, Mikael här Vad är det för motor det kanske finns någon som har en likadan och som vet exakt hur just den modellen skall luftas. PS Kanske till och med en och annan KOMMENDÖR kan hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser