Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
0123456789

Skarva kablar på en Garmin givare?

Rekommendera Poster

Någon har skurit av min kabel 😡till givaren ,kan man löda ihop kablarna och skydda med krympslang också eller vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beror kanske på vad det är för givare.

 

Jag har en Panoptix Frontwiew framåtseende givare. PS51-TH

 

Klippte min kabel och skarvade som Du beskrev.

Kollade med Garmin först.

Det skulle inte vara några problem och var heller inte det 

 

Givaren jobbar med digitala pulser, förutom spänningsmatning.

 

Inte HF högfrekvens, som kräver skärmade signalkablar, HF-kontaktdon e t c.

Detta ser du om du skalar upp isoleringen på kabeln. Är skärmade ledare, med folie inuti.

 

Om båten stod på land vid tillfället, så kan man tro att någon bytt givare med dig.

 

Skydda skarv med krympslang som har smätlim inuti. Lägg skarvarna inbördes förskjutna.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,dom är skärmade med folie runt,får lägga folie runt dom också då så dom inte stör varandra,.

Båten låg i vattnet,dom hade var på flera båtar och klippt av kablar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev 0123456789:

Ja,dom är skärmade med folie runt,får lägga folie runt dom också då så dom inte stör varandra,.

Båten låg i vattnet,dom hade var på flera båtar och klippt av kablar 

Det har jag också gjort, visserligen inte Garmin men det var väl fyra eller fel klena kablar i olika färger till en GPS-antenn och det funkade. Jag tror inte ens att jag skärmade kablarna, lödde ihop dom och hade krympslang iver varje kabel, sedan en grövre krympslang över alltihopa.

 

Förr i tiden var ju alla kablar till eklolodsgivare och antenner koaxialkablar, och dom kan man inte klippa och skarva hursomhelst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att skarva med bra resultat.

 

Nästan alltid när det är folieskärm finns det en blanktråd/jordtråd innanför respektive folie. Detta eftersom folien är nästan omöjlig att ansluta/avsluta till ett stift i kontaktänden.

 

Om du gör skarven någorlunda kort (inte decimetervis) så brukar det räcka att skarva ihop just respektive folieskärms blanktråd. Dvs du behöver inte linda folie om skarven, och OM du ändå absolut vill försöka få en lika perfekt skärmning som innan så är det bättre att använda en bit skärmstrumpa och dra över. T ex från en slaktad koaxkabel (t ex RG58).

 

Men om du gör öppningarna korta kommer det nog funka ändå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska göra dom så kort som möjligt 

Redigerad av 0123456789

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Visst går det att skarva med bra resultat.

 

Nästan alltid när det är folieskärm finns det en blanktråd/jordtråd innanför respektive folie. Detta eftersom folien är nästan omöjlig att ansluta/avsluta till ett stift i kontaktänden.

 

Om du gör skarven någorlunda kort (inte decimetervis) så brukar det räcka att skarva ihop just respektive folieskärms blanktråd. Dvs du behöver inte linda folie om skarven, och OM du ändå absolut vill försöka få en lika perfekt skärmning som innan så är det bättre att använda en bit skärmstrumpa och dra över. T ex från en slaktad koaxkabel (t ex RG58).

 

Men om du gör öppningarna korta kommer det nog funka ändå.

 

2 timmar sedan skrev 0123456789:

Ska göra dom så kort som möjligt 

Sedan är det ju bra om sådana här signalkablar särskilt om dom är skarvade, kan dras en bra bit från andra kablar, för att undvika störningar, men risken är kanske inte så där jättestor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske passa på att minska på isolationen till mindre än original över en längre sträcka än just där kabeln skarvas?

Vad exakt vinner man på det?

 

Är det då inte bättre att korta av det som inte används av kabeln. I mitt fall typ 3 meter.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev 0123456789:

Ja,dom är skärmade med folie runt,får lägga folie runt dom också då så dom inte stör varandra,.

Båten låg i vattnet,dom hade var på flera båtar och klippt av kablar 

Med folie runt om vissa kardeler i kabeln, så blir det besvärligare att återställa de ursprungliga parametrarna för högfrekventa signaler.

 

Bara för att nämna. Inte ledarens ytterdiameter i förhållande till yttre ledarens innerdiameter (inklusive folie) mm, bestämmer koaxialkabelns impedans.

Impedansen över hela överföringssträckan, inklusive kontakter måste vara den samma.

Annars uppstår bl a reflektion av del av signaler spänningar mm.

Kan ge upphov till dämpning samt oönskade blandfrekvenser mm.

 

Ja, ja ... Någon annan kan säkert mer än vad jag kommer ihåg.

 

Nu skrev jag om en kabelpart av flera i en transmission mellan givare och annan utrustning.

 

Därutöver kan skärm finnas innanför kabels yttre isolering, för att förhindra

påverkan av elektromagnetiska fält från omgivningen. T ex komradio, radar e t c.

Denna skärm påverkar inte signalöverföringen som sådan i ekolods anläggningen..

 

- Så vart fanns folien du hittade?

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Med folie runt om vissa kardeler i kabeln, så blir det besvärligare att återställa de ursprungliga parametrarna för högfrekventa signaler.

 

Bara för att nämna. Inte ledarens ytterdiameter i förhållande till yttre ledarens innerdiameter (inklusive folie) mm, bestämmer koaxialkabelns impedans.

Impedansen över hela överföringssträckan, inklusive kontakter måste vara den samma.

Annars uppstår bl a reflektion av del av signaler spänningar mm.

Kan ge upphov till dämpning samt oönskade blandfrekvenser mm.

Helt rätt - teoretiskt.

Men eftersom frekvensen är - i sammanhanget - tämligen låg (hundratals kHz) med våglängden handlar om km så är det praktiken ingen fara att skarva med icke fullgod skärmning så länge man talar om några cm och signaler med dessa frekvenser. I synnerhet inte som att jordledaren finns bredvid som returledare, så hyfsar den till impedansen lite (om det nu hade varit ett problem).

 

9 timmar sedan skrev Hybro:

Därutöver kan skärm finnas innanför kabels yttre isolering, för att förhindra

påverkan av elektromagnetiska fält från omgivningen. T ex komradio, radar e t c.

Denna skärm påverkar inte signalöverföringen som sådan i ekolods anläggningen.

Nja, det beror på. Är det skärmen på antennkabeln/koaxen så påverkar den naturligtvis, men jag tror @Hybro menar den yttre skärmen kring ett knippe "diverse signalledare".

Och då är det riktigt att det mestadels är till för att skydda från instrålning och påverkan från yttre signaler. Men även bromsa utstrålning av högfrekventa signaler från signalerna inne i kabeln (som annars skulle kunna störa VHF m.m.).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en Garmin gt 56 uhd,

PXL_20230713_071744492_MP.jpg

Redigerad av 0123456789

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...