Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024
Scomber

KAD300 EDC, EDC död

Rekommendera Poster

Hej!

Om någon här på forumet kan EDC-systemet så är jag tacksam för hjälp.

Själva EDC-panelen är död. Inga dioder lyser. När jag vrider på tändningsnyckeln så vaknar alla mätare men inte EDC-panelen. 

Felet kom för ett par veckor sedan men för en vecka sedan monterade jag in ett nytt batteri vid bogpropellern och plötsligt vaknade panelen och motorn startade. Dagen efter åter död panel. Då trodde jag det kunde vara låg batterispänning och laddade upp alla batterier under några dagar men till ingen nytta.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade börjat med att kolla alla kontaktdon till EDC-systemet, ta isär och kolla om det har oxiderat, det ska finnas en skarv mellan EDC-panel och växelreglaget och sen två kontaktdon som går mot motorn och sen har du minst en vid motorn och möjligen en skarv däremellan eller fler beroende på båtens längd?
Rengör med elektronikspray och möjligen ett litet borr i kontakterna utan att vidga kabelskorna.
Vilken EDC-panel har du förresten, typ 1 med de små knapparna eller typ 2 med de större "apparatskåpsknapparna"?
Har du typ 2 så har du tre k-don under panelen istället.

Redigerad av Makro
EDC-panel
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du förresten kabelstammen till EDC i närheten av det batteri som du bytte ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tips

Ja, jag har tagit isär alla kopplingar jag hittat och ingen oxid någonstans. Jag är inte säker på att jag hittat alla kopplingar dock. Batteriet sitter en bit bort och inte i närheten av kabelstammen. Kan man mäta i kopplingen till EDC-panelen för att se om den har spänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilken EDC-panel har du?
Du borde ha spänning på pinne 1 Röd/Blå kabel.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde ju att säga välkommenn till MG! :)

Glöm inte att berätta hur det gick och hur du fick löst ditt problem, oavsett om det är med hjälp härifrån eller någon annanstans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, tack för välkomnandet. 

Jag har många gånger letat lösningar i forumet som gäst men hittade inget som stämde denna gång så då fick jag ju bli medlem. 😀

 

Panelen är typ 1, tre mindre knappar med lysdioder bredvid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har via en kollega fått kontakt med en före detta Volvo Penta anställd, han känner en kille som heter Leif Karlsson i Göteborg. Leif har en firma som jobbar med Volvo Penta och dom båda verkar tro att det är själva manöverpanelen. Just nu försöker vi få fram en att testa med... fortsättning följer nästa vecka.

Tack för ditt engagemang. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Leif ”Tuta”?

Jag trodde inte att han hade kvar verksamheten, men hoppas att han har en panel till dig då.

Har du båten i Göteborgstrakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Christer Kläth kallade honom "Tuta". 🙂

 

Ja, båten ligger i Öckerö Hamn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, min grann-ö som du säkert sett i profilen 😉 Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Trevligt, nej, jag hade inte kolla på att du var på Hönö. Snygg Dolphin, vi kollade på dom när vi köpte vår båt för ett par år sedan.

Jag återkommer när jag vet mer om mitt problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering.

 

Jag har fått köpa en ny EDC1-panel av Leif men även denna helt nya panel är död. Detta får mig ändå att tro att det inte kommer fram spänning till EDC-systemet. Jag sitter nu hemma och lusläser kretsscheman. Jag kommer skriva ut dessa och på plats söka igen systemet och mäta mig fram till var spänningen försvinner. 

I samband med att jag provade den nya panelen tog jag isär alla kontakter och kollade dessa samt alla säkringar jag kunde hitta. Jag kollade även alla reläer genom att byta plats på dom, det är totalt fem reläer av precis samma typ. Allt till ingen nytta...

 

Fortsättning följer...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multikontakten till EDC-styrenheten måste VP kollat åt dig när det inte hjälpte med en ny EDC typ1 panel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt på pinnen som jag skrev i tidigare inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ännu, jag åker nog ut imorgon med multimetern och mäter. Jag har hittat vilken kabel du menar. Skall kolla den och jag förväntar mig att den är spänningslös. Jag har på schemat räknat ut att det kan vara spänningsomvandlaren som är kass. (DC/DC omvandlare). Som jag förstår det är det den svarta boxen som ligger i kopplingslådan på motorn. Denna omvandlare finns bara på EDC-motorerna och verkar spänningssätta EDC-elektroniken. På boxen står det "startboost" vilket är rätt förvirrande...

Skall kolla så den ger spänning på sekundärsidan...

 

Återkommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att dc dc:n pajar händer ju.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, med tändningen på har jag 12V in och endast 1,7V ut. Visst skall det väl vara 12V även på sekundärsidan? Jag hittar dock inga uppgifter om detta alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det borde det vara, möjligen skulle styrspänningen vara lägre men en dc dc är ju bl.a till för att få en stabil utspänning och tidigare modeller av KAD44 hade inte denna dc dc vad jag vet utan direkt 12v men den kom till för att ge EDC en stabil spänning vid t.ex start, om jag inte minns fel.

Så KAD44B/C och framåt har dc dc

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den är kass. Tog med den hem och kopplade in den på ett batteri. Då kunde jag mäta 8V på sekundärsidan (helt obelastad). Försökte då driva en vanlig 12V 5W glödlampa och då blir det 0V på mätaren direkt. 

Får försöka hitta en ny.. 

To be continued...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Så här i slutet av sommaren kan jag berätta att det var omvandlaren som var kass. Jag fick tag på en ny genom Leif och nu går båten fint. Billigt blev det inte och halva sommaren gick tyvärr innan jag fick ordning på den. Men, men. Vi fick några fina turer ändå. 

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...