Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Scomber

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Scomber

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Så här i slutet av sommaren kan jag berätta att det var omvandlaren som var kass. Jag fick tag på en ny genom Leif och nu går båten fint. Billigt blev det inte och halva sommaren gick tyvärr innan jag fick ordning på den. Men, men. Vi fick några fina turer ändå.
  2. Ja, den är kass. Tog med den hem och kopplade in den på ett batteri. Då kunde jag mäta 8V på sekundärsidan (helt obelastad). Försökte då driva en vanlig 12V 5W glödlampa och då blir det 0V på mätaren direkt. Får försöka hitta en ny.. To be continued...
  3. Ja, med tändningen på har jag 12V in och endast 1,7V ut. Visst skall det väl vara 12V även på sekundärsidan? Jag hittar dock inga uppgifter om detta alls.
  4. Inte ännu, jag åker nog ut imorgon med multimetern och mäter. Jag har hittat vilken kabel du menar. Skall kolla den och jag förväntar mig att den är spänningslös. Jag har på schemat räknat ut att det kan vara spänningsomvandlaren som är kass. (DC/DC omvandlare). Som jag förstår det är det den svarta boxen som ligger i kopplingslådan på motorn. Denna omvandlare finns bara på EDC-motorerna och verkar spänningssätta EDC-elektroniken. På boxen står det "startboost" vilket är rätt förvirrande... Skall kolla så den ger spänning på sekundärsidan... Återkommer...
  5. En liten uppdatering. Jag har fått köpa en ny EDC1-panel av Leif men även denna helt nya panel är död. Detta får mig ändå att tro att det inte kommer fram spänning till EDC-systemet. Jag sitter nu hemma och lusläser kretsscheman. Jag kommer skriva ut dessa och på plats söka igen systemet och mäta mig fram till var spänningen försvinner. I samband med att jag provade den nya panelen tog jag isär alla kontakter och kollade dessa samt alla säkringar jag kunde hitta. Jag kollade även alla reläer genom att byta plats på dom, det är totalt fem reläer av precis samma typ. Allt till ingen nytta... Fortsättning följer...
  6. Hej! Trevligt, nej, jag hade inte kolla på att du var på Hönö. Snygg Dolphin, vi kollade på dom när vi köpte vår båt för ett par år sedan. Jag återkommer när jag vet mer om mitt problem.
  7. Ja, Christer Kläth kallade honom "Tuta". 🙂 Ja, båten ligger i Öckerö Hamn.
  8. Hej! Jag har via en kollega fått kontakt med en före detta Volvo Penta anställd, han känner en kille som heter Leif Karlsson i Göteborg. Leif har en firma som jobbar med Volvo Penta och dom båda verkar tro att det är själva manöverpanelen. Just nu försöker vi få fram en att testa med... fortsättning följer nästa vecka. Tack för ditt engagemang. 🙂
  9. Absolut, tack för välkomnandet. Jag har många gånger letat lösningar i forumet som gäst men hittade inget som stämde denna gång så då fick jag ju bli medlem. 😀 Panelen är typ 1, tre mindre knappar med lysdioder bredvid.
  10. Hej! Tack för tips Ja, jag har tagit isär alla kopplingar jag hittat och ingen oxid någonstans. Jag är inte säker på att jag hittat alla kopplingar dock. Batteriet sitter en bit bort och inte i närheten av kabelstammen. Kan man mäta i kopplingen till EDC-panelen för att se om den har spänning?
  11. Hej! Om någon här på forumet kan EDC-systemet så är jag tacksam för hjälp. Själva EDC-panelen är död. Inga dioder lyser. När jag vrider på tändningsnyckeln så vaknar alla mätare men inte EDC-panelen. Felet kom för ett par veckor sedan men för en vecka sedan monterade jag in ett nytt batteri vid bogpropellern och plötsligt vaknade panelen och motorn startade. Dagen efter åter död panel. Då trodde jag det kunde vara låg batterispänning och laddade upp alla batterier under några dagar men till ingen nytta. Någon som har en idé om vad det kan vara?
×
×
  • Skapa nytt...