Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mewsen

KAD42, vad är fel? (bifogad film)

Rekommendera Poster

Hej, i båten har vi två KAD42. Vi marchade i ca 24knop (3200rpm) när ena motorn tappade fart. Vi slog av på farten och gick ner i ca 1500rpm.  I vanliga fall brukar båten göra ca 7,5knop då, men nu låg den på 6 ungefär. 

 

Jag försökte gasa upp igen, men det är bara varvräknaren som går upp. Bifogar film när jag drar upp från 1200 till 2100. Filmen är kanske inte är så bra. Men tänker att ni som har koll här inne kanske vet på rakarm vad som hänt. 

 

- Jag har kollat så att det klonkar till när jag lägger i växel (vxl kona byttes i drevet i vintras). 
- Jag har kollat så att alla remmar är hela. 

Jag förstår att min felsökning ännu så länge är rätt tunn och jag behöver såklart ut och provköra mer för att jämföra mellan motorerna. Men Men tiden var knapp igår, familjen ville hem. :) men min förhoppning är att någon här ser/hör på en gång vad det är. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... om nu motorvarvet stämmer med varvräknaren, och att du trots det har drivning framåt, tyder det ju på att någonting slirar iallafall. Om motorvarvet hade ökat ordentligt utan att du haft drivning framåt hade det ju varit lätt att tro att du tappat propellrarna

Vad har du för slags reglage? bytte du växelvajern i samband med att brevet renoverades?

Jag tänker att kanske ändå konan slirar, och det kan ju bero på att växelvajern är sliten eller illa justerad.

Duopropeller? eller enkelpropeller? spelar kanske ingen roll jag tänker på om det slirar i propellerns ja då kan vulkningen ha lossnat mellan propellern och dess nav. Då kan propellern börjar slira på navet vid ett visst varvtal, eller snarare vid en viss belastning.

jag borde veta eftersom jag har 290 med duopropellrar, men där är väl en gummihylsa fastvulkad mellan propellern och inre hylsan.

-För det är väl så att dessa propellrar har ett sådant nav...? (jag borde ju veta det, som själv har dubbelprop. på 290)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att tanken slagit mig att jag faktiskt bara tappat propellrarna. Så jag ska ner idag och sticka ner huvudet under vattnet för att kolla för säkerhetsskull. Men samtidigt känns det så jäkla otroligt att det hänt. Man har ju först fästringen för inre propellern, sen konformade fästningen och bult för yttersta propellern. Känns som att det inte ska kunna släppa. 

Men jag känner att jag behöver felsöka grundligare. Börjar med propeller check idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att det klonkar när du växlar, vad händer om du ligger still och kör omväxlande fram och back på babords maskin, får du fart på båten då och kan du komma upp i fart eller är det bara motorvarvtalet som ändras?
Jag tänkte först på  ryckdämparen som sitter mot svänghjulet har gett sig men då borde det inte klonka och driva när du växlar.
I så fall har du splineshylsan som sitter på axeln mellan över och underdel kvar men kolla för säkerhets skull om vulkningen i propellernavet har gett sig (om det nu är så på duopropparna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mewsen:

Faktum är att tanken slagit mig att jag faktiskt bara tappat propellrarna. Så jag ska ner idag och sticka ner huvudet under vattnet för att kolla för säkerhetsskull. Men samtidigt känns det så jäkla otroligt att det hänt. Man har ju först fästringen för inre propellern, sen konformade fästningen och bult för yttersta propellern. Känns som att det inte ska kunna släppa. 

Men jag känner att jag behöver felsöka grundligare. Börjar med propeller check idag. 

Lägg i växel, med motorn av givetvis :) ta sen ett redigt tag i propellrarna och försök att vrida åt det håll det är mest motstånd och känn om det slirar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som @Georg_Ohm nämnde så skulle konan kunna slira om det fel olja i drevet men har du KAD42 så satt det väl stålkona i från början och då ska du ju ha samma olja som tidigare.
Men splineshylsan tror jag tyvärr mest på, om växlingarna verkar funka och klonka som du säger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mewsen:

Faktum är att tanken slagit mig att jag faktiskt bara tappat propellrarna. Så jag ska ner idag och sticka ner huvudet under vattnet för att kolla för säkerhetsskull. Men samtidigt känns det så jäkla otroligt att det hänt. Man har ju först fästringen för inre propellern, sen konformade fästningen och bult för yttersta propellern. Känns som att det inte ska kunna släppa. 

Men jag känner att jag behöver felsöka grundligare. Börjar med propeller check idag. 

Om du hade tappat propellrarna hade ju motorn varvat vansinnigt mycket mer. Du hade fått et kast i sidled då den andra motorn fortfarande knuffar på. Klart kanske om den yttre ramlat av. Att höja upp drevet och kika ned, är ju alltid lätt att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Makro:

Som @Georg_Ohm nämnde så skulle konan kunna slira om det fel olja i drevet men har du KAD42 så satt det väl stålkona i från början och då ska du ju ha samma olja som tidigare.
Men splineshylsan tror jag tyvärr mest på, om växlingarna verkar funka och klonka som du säger.

Propellerverkstaden i Surte brukar ibland ha renoverade begagnade duopropellrar, liksom, nya piratpropellrar.

Men dom kan även vulka om propellrar som slirar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...