Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
JosefAndersson

Yamaha 60hk 4 takt - problem med tilt

Rekommendera Poster

Hej.
Jag har en Yamaha 60hk 4 takt. Problemet är nu att tilten har börjat att krångla. Det är inte några problem att tilta upp motorn men när den skall tiltas ner blir det problem. När jag trycker på knappen så hör jag hur det knäpper till under motorkåpan men tiltmotorn startar inte. Det är likadant när jag trycker på knappen på sidan av motorn. När jag sen suttit i 5-10 minuter och tryckt jag vet inte hur många gånger så funkar det helt plötsligt och motorn tiltas ner utan att det verkar vara något problem alls.
alls.
Någon som har någon idé vad felet kan vara.

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båda knapparna funkar lika är det oftast är ett av de reläer som styr elmotorn som givit upp man man kan inte helt säkert veta utan att mäta. Upp/ner bestäms av åt vilket håll elmotorn roterar. 

På Yama brukar reläerna som styr motorn vara hopbyggda i en enhet, annars det gå att skifta reläer och kolla om felet byter riktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-19 vid 07:04 skrev guestsson:

När båda knapparna funkar lika är det oftast är ett av de reläer som styr elmotorn som givit upp man man kan inte helt säkert veta utan att mäta. Upp/ner bestäms av åt vilket håll elmotorn roterar. 

På Yama brukar reläerna som styr motorn vara hopbyggda i en enhet, annars det gå att skifta reläer och kolla om felet byter riktning.

Tack så mycket för svaret. Det var det jag själv var inne på också. I måndags plockade vi upp båten på trailer för att kolla på det hela. När vi kom hem med båten så funkade tilten, både upp och ner, utan problem. Vi skruvade åt några skruvar och lade i båten igen. Får hoppas att det bara var lite glapp och att det nu skall funka bättre igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-19 vid 09:55 skrev 0123456789:

Var sitter reläet?

På denna sitter det på den sida som vetter mot båten.

 

image.png.47b390bd7cbe6db08b8990bc5a7b2fbc.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...