Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
sincro

Jonson manuell pump

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Det går inte pumpa ur toaletten till septitanken har nyss bytt packningarna i pumpen! Det går att pumpa in från havet men inte till septitanken!

Redigerad av sincro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sincro:

Hej! Det går inte pumpa ur toaletten till septitanken har nyss bytt packningarna i pumpen! Det går att pumpa in från havet men inte till septitanken!

Har du;

1 monterat ”flärparna” i pumpens överdel rätt?
2 kontrollerat jokerventilen? (den strutformade backventilen som sitter i pumpens utlopp)
3 kontrollerat slangen mellan toans pump och septiktanken? 
 I denna slang bildas det med tiden en massa kalkavlagringar som minskar slangens innerdiameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har du;

1 monterat ”flärparna” i pumpens överdel rätt?
2 kontrollerat jokerventilen? (den strutformade backventilen som sitter i pumpens utlopp)
3 kontrollerat slangen mellan toans pump och septiktanken? 
 I denna slang bildas det med tiden en massa kalkavlagringar som minskar slangens innerdiameter.

 

45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har du;

1 monterat ”flärparna” i pumpens överdel rätt?
2 kontrollerat jokerventilen? (den strutformade backventilen som sitter i pumpens utlopp)
3 kontrollerat slangen mellan toans pump och septiktanken? 
 I denna slang bildas det med tiden en massa kalkavlagringar som minskar slangens innerdiameter.

Tack för tipsen! Jag har kollat överdelen på pumpen och efter en sprängskiss! När jag flyttar reglaget så märker jag att den slår över till utpumpning men det händer inget… jag ska kolla dom andra tipsen jag fick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev sincro:

 

Tack för tipsen! Jag har kollat överdelen på pumpen och efter en sprängskiss! När jag flyttar reglaget så märker jag att den slår över till utpumpning men det händer inget… jag ska kolla dom andra tipsen jag fick!

Då har du åderförkalkning, inte i din kropp utan i jokerventilen eller i avloppsslangen.

Ungefär vartannat år får jag rensa min slang. Om man tycker att det är ett otrevligt jobb köper man en ny slang som är anpassad för det ändamålet en Ø38 mm slang som då är gastät.

 

Det kan även vara så att det fastnat en ”typ” större ”harlort” i jokerventilen , då fungerar inte den som backventil och det går inte att pumpa ut toans innehåll.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du;

1 monterat ”flärparna” i pumpens överdel rätt?
2 kontrollerat jokerventilen? (den strutformade backventilen som sitter i pumpens utlopp)
3 kontrollerat slangen mellan toans pump och septiktanken? 
 I denna slang bildas det med tiden en massa kalkavlagringar som minskar slangens innerdiameter.

 

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du;

1 monterat ”flärparna” i pumpens överdel rätt?
2 kontrollerat jokerventilen? (den strutformade backventilen som sitter i pumpens utlopp)
3 kontrollerat slangen mellan toans pump och septiktanken? 
 I denna slang bildas det med tiden en massa kalkavlagringar som minskar slangens innerdiameter.

Tack för tipsen! Jag har kollat överdelen på pumpen och efter en sprängskiss! När jag flyttar reglaget så märker jag att den slår över till utpumpning men det händer inget… jag ska kolla dom andra tipsen jag fick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget kul jobb☹️ Hur rensar du slangarna? Jag får skaffa mer torkypapper det går åt en del! Det rinner rätt ut på durken om jag låssar slangarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev sincro:

Inget kul jobb☹️ Hur rensar du slangarna? Jag får skaffa mer torkypapper det går åt en del! Det rinner rätt ut på durken om jag låssar slangarna!

Min slang är relativt lättåtkomlig i båda ändarna, så jag lossar slangklämmorna (två i varje ända) tar ur slangen, spolar igenom den med båtens däckspolningspump. Hamrar på den med en plasthammare, då lossnar en hel del kalkstenar, sedan spola, hamra, spola osv tills man är nöjd.

Man blir inte populär i gästhamnen om man använder vattenslangen på bryggan för att spola.

Sedan finns det olika medel att hälla i toaletten som skall minsta kalkbildningen i toa, slangar och septiktank.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...