Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
jannebat

Bränsleåtgång

Rekommendera Poster

Hej

Någon som vet bränsleåtgången på en perkins 4.236 78 hk 

janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är data för 85 hk. 78 hk är förmodligen bara en "ommärkning" där man sänkt maxvarvtalet för lite ökad livslängd. Förbrukningen anges i gallons/timme, och eftersom det är en brittisk motortillverkare får man utgå från att det är en brittisk gallon som avses, så det blir alltså 4.55 liter.
Ta det högra diagrammet, ta sen motorvarvtalet du vill veta förbrukningen för, gå rakt upp från det till den undre av C-märkta linjerna. Där varvtalet skär linjen går du vänster, och läser av förbrukningen. T ex 1600 v/min (vilket innebär ca 25-26 hk om man läser diagrammet till vänster) innebär ca 1.3 gal/h, eller ungefär 5.8-5.9 liter i timmen. Vid 2000 varv är förbrukningen runt 2.4 gal/h, eller ca 11 liter i timmen.

Vår 23-hästare skulle dra motsvarande 6.4 liter i timmen vid 25-26 hk, omräknat från lägre effektsiffror. Inte så relevant, men jag ville jämföra för att få en rimlighetsbedömning av min uträkning ovanför.

image.png.a0ad247b94f892fed63469e17c9268c6.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Bränsleförbrukningen påverkas av flera faktorer. Båttyp/storlek, utväxling på backslag, propellerstorlek, varvtal mm.

Jag har en 4.236 med utväxling 1,5:1 i min båt som är 9 m lång. Vid 1500 varv gör den 7 knop och har en förbrukning av 3,5 L / tim.

En kund hade en sådan motor med utväxling c:a 2,5:1 och hans båt var 7,5 m. För att få 6,5 knop fick han ligga på 1800 varv och den förbrukade då c:a 7 L / tim.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...