Mano-75 0 Postad 9 Juni , 2023 Hej Tänkte måla och fixa lite invändigt i min maxi 68 och har lite frågor som jag behöver hjälp med innan jag gär mig in på detta projekt: - Vad krävs för förarbetet på glasfiber innan man målar - (slipa, primer, färg) kanske - Vad finns det för budget färg som funkar i förpiken finns en rutten tyg på väggen som jag vill ersätta med nytt( tänkte klistra på liggunderlag ) måste jag ha ngt utanpå liggunderlaget? I så fall vad? Under det tyget är ngt grönt på glasfibern - kan vara mögel men också lim - ska detta slipas - vilket limm ska jag använda för att klistra liggunderlag. -tänkte plasta mellanvägen i nedre delen då den blev rutten ( båten läcker regnvatten som behöver i sin tur också tätas innan vinter. Annan tanke ta bort den men jag vet inte om den har bärande funktion - vilket jag har svårt att tro. Alla tips uppskattas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 262 Postad 9 Juni , 2023 1 timme sedan skrev Mano-75: Vad krävs för förarbetet på glasfiber innan man målar - (slipa, primer, färg) kanske Börja med att tvätta. Följ sedan instruktionerna för den färg du väljer. 1 timme sedan skrev Mano-75: Vad finns det för budget färg som funkar i förpiken finns en rutten tyg på väggen som jag vill ersätta med nytt( tänkte klistra på liggunderlag ) Fattar inte frågan. Vad är det du vill måla? Ta bort det ruttna tyget och alla limrester. 1 timme sedan skrev Mano-75: vilket limm ska jag använda för att klistra liggunderlag. Lim för vinylgolv. Vattenbaserat kontaktlim i kanterna. 1 timme sedan skrev Mano-75: tänkte plasta mellanvägen i nedre delen då den blev rutten ( båten läcker regnvatten som behöver i sin tur också tätas innan vinter. Annan tanke ta bort den men jag vet inte om den har bärande funktion - vilket jag har svårt att tro. Täta först, åtgärda skador sedan. Vad är ”mellanväggen”, är det skottet? I så fall behövs den, för den styvar upp hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mano-75 0 Postad 12 Juni , 2023 2023-06-09 vid 11:47 skrev Peter_K: Hej Tack för dina svar. Har nu lagt förtydligande: Börja med att tvätta. Följ sedan instruktionerna för den färg du väljer. Fattar inte frågan. tips för färg för vägg och tak Vad är det du vill måla? Jag vill måla taket och väggen i pentry samt taket i förpiken, upp till tak tänkte jag klistra liggunderlag. Ta bort det ruttna tyget och alla limrester. Lim för vinylgolv. Vattenbaserat kontaktlim i kanterna. tips för kontaktlim? Täta först, åtgärda skador sedan. Vad är ”mellanväggen”, är det skottet? I så fall behövs den, för den styvar upp hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 262 Postad 12 Juni , 2023 2 timmar sedan skrev Mano-75: Fattar inte frågan. tips för färg för vägg och tak Vad är det du vill måla? Jag vill måla taket och väggen i pentry samt taket i förpiken, upp till tak tänkte jag klistra liggunderlag. Okej. För att man skall kunna svara på dina frågor måste du berätta vad som är på plats i båten idag. - Vad är det för material i taket, och hur är det behandlat idag? - Vad är det du kallar "vä'gg" (skott, skrovsida, del av överbyggnaden?), och vad är det för material, och hur är det behandlat idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mano-75 0 Postad 12 Juni , 2023 5 timmar sedan skrev Peter_K: Okej. För att man skall kunna svara på dina frågor måste du berätta vad som är på plats i båten idag. - Vad är det för material i taket, och hur är det behandlat idag? - Vad är det du kallar "vä'gg" (skott, skrovsida, del av överbyggnaden?), och vad är det för material, och hur är det behandlat idag? Hej Peter Det ser ut som att det är glasfiber och inget mer. Du kan se på bild vad är det jag menar och det är vad jag vill släta till och måla. lägger till en annan bild för att förtydliga var öken vägg jag skulle vilja ta bort. den ser inte ut som vidare betande vägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 262 Postad 12 Juni , 2023 9 minuter sedan skrev Mano-75: Det ser ut som att det är glasfiber och inget mer. OK, jag hade börjat med att tvätta. Sedan slipat. Dammsugit. Målat med Biltemas tvåkomponensfärg. 10 minuter sedan skrev Mano-75: lägger till en annan bild för att förtydliga var öken vägg jag skulle vilja ta bort. den ser inte ut som vidare betande vägg Den där väggen heter ”skott” och stabiliserar hela skrovet. Tar du bort den blir hela båten sladdrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser