Mallan79 1 Postad 5 Juni , 2023 Hej, Vår Nimbus 310 läcker färskvatten ner i kölen (för om motorn, inte i motorutrymmet) Skulle behöva komma åt färskvattentanken och kolla anslutningarna. Någon som vet om man gör det genom att lyfta durken under ratten? Har lossat skruvarna men durken sitter hårt, vill inte förstöra något ifall jag ändå inte kommer rätt.. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 60 Postad 5 Juni , 2023 3 minuter sedan skrev Mallan79: Hej, Vår Nimbus 310 läcker färskvatten ner i kölen (för om motorn, inte i motorutrymmet) Skulle behöva komma åt färskvattentanken och kolla anslutningarna. Någon som vet om man gör det genom att lyfta durken under ratten? Har lossat skruvarna men durken sitter hårt, vill inte förstöra något ifall jag ändå inte kommer rätt.. Tack Tanken sitter under köket iaf på 320 som i princip är samma båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mallan79 1 Postad 5 Juni , 2023 Vet du om man kommer åt den utan att riva ut köket? Ska dra ut kylen, som hos oss står under förarsätet, och se om det går den vägen. Kan se och känna tanken när jag kryper in från toan, men kommer inte in tillräckligt långt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 60 Postad 5 Juni , 2023 29 minuter sedan skrev Mallan79: Vet du om man kommer åt den utan att riva ut köket? Ska dra ut kylen, som hos oss står under förarsätet, och se om det går den vägen. Kan se och känna tanken när jag kryper in från toan, men kommer inte in tillräckligt långt ta ut understa lådan så ser du toppen på tanken iaf på 320 inkl locket. Kolla innan pumpen i "källaren" kan vara en plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 846 Postad 5 Juni , 2023 Och du är säker på att det är färskvatten som läcker? Du har förstås först kontrollerat alla lättåtkomliga skarvar och förgreningar på pumpens trycksida? Läcker det på så vis att pentrypumpen startar ibland utan att du tappar upp vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mallan79 1 Postad 5 Juni , 2023 Tack för många bra svar! Det var en t-koppling i aktern vid varmvattenberedaren, hyfsat lättåtkomlig. Var jag som hade svårt att tro det eftersom vattnet låg i fören… men, det rann ner i en fin stråle längs med skottet så pass att pumpen gick igång allt oftare utan att vi startade någon kran. Många bra lärdomar om båten idag och skönt att ha lokaliserat felet! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 846 Postad 5 Juni , 2023 (redigerade) 7 minuter sedan skrev Mallan79: Tack för många bra svar! Det var en t-koppling i aktern vid varmvattenberedaren, hyfsat lättåtkomlig. Var jag som hade svårt att tro det eftersom vattnet låg i fören… men, det rann ner i en fin stråle längs med skottet så pass att pumpen gick igång allt oftare utan att vi startade någon kran. Många bra lärdomar om båten idag och skönt att ha lokaliserat felet! Just kopplingar och förgreningar vid vv-beredaren är ett stort observandum! Jag tänker då på vv-beredarens varma sida. Det är sällan som vanliga armerade plastslangar tål det varma vattnet i längden, plasten liksom kryper under slangklämmorna och så börjar det läcka, pentrypumpen startar precis när man skall till att somna….. Byt den första halvmetern mot en gummislang av god kvalitet, så slipper du läckage där iallafall. Redigerad 5 Juni , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser