Gå till innehåll
torsdag 09 juli 2026
MAKA_72

140hk på en uttern 5200 DC från 84

Rekommendera Poster

Hej Jag skall titta på en uttern 5200 DC med en 140 hk utombordare, klarar denna båt en 140hk motor utan att få problem och hur klarar aktersegeln den tyngd som detta ger. Tacksamför svar då jag är sugen på affär. mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Enl Utterns hemsida (Äldre båtmodeller) är båten godkänd för max 70 hk. Tänk på att den blir i stort sett omöjlig att försäkra med så mycket övermotorisering som 100%. Att det går att åka med en 140 hk motor tvivlar jag inte på, det borde blir rätt bra accelleration och toppfart samt ett väldigt behagligt marschvarv (hygglig bränsleförbrukning och ganska låg ljudnivå). Men händer det nån olycka el dyl så ligger man risigt till juridiskt sen med ett så övermotoriserat ekipage. Akterspegeln går alltid att förstärka så den håller för en såpass stor motor men har det inte gjorts och du inte tänker göra det så skulle jag slå ekipaget ur hågen. Uttern 5200 DC: Tillverkades: 1983-1998 Typ: DC, mod 520 Sport LxB: 5,20 m x 2,10 m Akterspegelhöjd: 0,51 m Vikt: 540 kg utan motor och tillbehör Max motor: 70 hk http://www.uttern.se Ofta blir en modell bättre med åren så ju nyare desto bättre. Vad är det för motor? Årsmodell? Om det är den på Blocket så är det en 1984 årsmodell på båten och motorn (en Yamaha 140 hk). Om du köper den var försiktig när du är ute och åker, den kommer att bli en projektil på sjön och i felaktiga händer en fara både för dig själv och omgivningen om du inte kör på ett omdömesgillt sätt. Skrovet är naturligtvis inte designat för de farter du lär komma upp i med en 140 hk motor på fullgas (garanterat över 40 knop). En våg på fel ställe i den farten kan skicka både dig och passagerarna som skjutna ur katapultstolar all världens väg och båten fortsätter sen herrelös (men stannar förhoppningsvis om du har dödmansgreppet på). Personligen skulle inte jag köpa en båt som är såpass övermotoriserad. Kanske 90 hk hade varit OK, men 140 är i saftigaste laget. Båten testades i: Båtnytt 8602 UTTERN 5200, PROV Testet kan beställas här: http://www.marinan.com/bestall_tester/index.html Där kan du även kolla om motorn testats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...