Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Nimbus3003a

Dimension kabel

Rekommendera Poster

Hej ska sätta in akterpropp så funderar jag lite hur man ska koppla detta på bästa sätt.
Idag har jag 2 startbatterier på 90 Ah och 2 förbrukning på 86 Ah.
Tänkte köra bog o akterpropp även ankarspelen på startbatterina.

Ska man dra en kabel direkt från akterproppen till startbatterina krävs en kabel på 95-120mm, då det blir en lång sträcka blir det rätt dyrt för bara kabeln.

Så funderar på att sätta ett utav startbatteriena bak, just för att få ner dimensionen på kabeln. Går det?

Säg att jag får runt 6-8m enkel väg. Och vilken dimension ska man ha mellan batterierna då?

Eller ska man byta skiljerelä/diod som sitter idag, till en ny som klarar av 3 batteribanker och vilken dimension skulle man behöva till batterierna och mellan batterierna då isf?

 

Eller finns det något annat bättre sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Eftersom jag inte känner till din båt så är det möjligt att jag är ute och cyklar men om du har motor(er) bak så går det ju alldeles utmärkt att dra kabel från motor till akterproppen. Då du knappast kommer köra startmotor och häckpropeller samtidigt så kommer befintliga kablar duga bra och du behöver komplettera med relativt korta kablar från motor till häckpropeller.

 

/Christian

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev MrMe:

Hej,

 

Eftersom jag inte känner till din båt så är det möjligt att jag är ute och cyklar men om du har motor(er) bak så går det ju alldeles utmärkt att dra kabel från motor till akterproppen. Då du knappast kommer köra startmotor och häckpropeller samtidigt så kommer befintliga kablar duga bra och du behöver komplettera med relativt korta kablar från motor till häckpropeller.

 

/Christian

Tackar för snabbt svar, motor sitter mittmonterad och batteribankerna sitter framför motorn. Så skulle jag dra därifrån så blir det runt 6-8 meter enkel väg och enligt sleipners tabell så krävs då en kabel på 95-120mm då.

Men tänkte om jag sätter ett av startbatterina närmare aktern så jag kommer ner till max 3 meter från akterproppen till batteri så räcker det med en kabel på 50mm. 

Går detta och vad behöver jag mellan batterierna isf?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du skriver inte vilken storlek det är på akterprop.

Men gissningsvis klarar du dig med 2x70mm² den sträckan, vilket ger ett max spänningsfall på 1V när du kör t ex en 4hk. Det är mindre än du kommer få i spänningsdrop vid den lasten på ett av dina startbatterier, om du skulle välja att flytta bak det.

 

Sedan kan du antagligen inte bara flytta bort ett av startbatterierna. De är väl två av en anledning, dvs att ett inte ger tillräcklig startström ?  Om inte, så skulle det kunna vara en möjlighet och att du då helt enkelt förlänger dess kablar (med något klenare, t ex 25mm²) till det andra startbatteriet (sin parallellkopplade kompis). De behöver inte skiljas av till en extra bank, de förblir ju en gemensam. Bara att det ena ger mer ström för akterproppen och det andra får stå för mer till starten.

 

Å andra sidan är det inte så bra lösning som man kan tro. Av samma anledning som man ofta behöver två startbatterier i parallell till en större motor (och startmotor) så är det samma sak med bog/akterpropeller: Att flytta ett enda batteri kommer - om man räknar på det - inte ge högre spänning när akterpropellern går. Detta eftersom batteriets spänning sjunker väldigt mycket under den kraftiga belastningen. Man fokuserar så gärna på spänningsfallet i kablarna, men redan med kablarna jag nämnde ovan kommer dess bidrag att vara den lilla i spänningsfallet.

 

Således hade jag låtit batterierna stå där de står och vara ihopkopplade som de är (så äventyrar du inget annat såsom start av motorn). Sedan - via en säkring och huvudbrytare - dra grova kablar till akterpropellern därifrån.

Däremot kanske jag hade lagt den andra propellern på förbrukarbatterierna, och ökat på dem med ett eller två batterier. För det är ett tufft strömuttag om du kör både bog- och akterprop samtidigt.

 

(Ankarspelet kan vi däremot lämna därhän. Det drar mycket mindre än en bog- eller akterprop och dessutom kör man dem i princip aldrig samtidigt).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...