PatrikL85 0 Postad 19 April , 2023 (redigerade) Hur tätar jag dessa hål bäst och snyggast? Dom hålen som är inringande behöver jag täta och "lägga igen". 6st av dom är redan "lagade" men misstänker att det inte är gjort med en skruv som passar skrovet (aluminium) så skulle vilja ta bort den och täta bättre och snyggare. Tyvärr så kommer jag inte åt baksidan av hålen. Det jag funderat på är om man ska köpa trycktät aluminium nit och fylla hålet samt smörja in niten med sikaflex och sedan "nita" fast den i hålet. Eller har ni något annat förslag? Svetsning vet jag inte om det är ett alternativ då bakom så sitter en träskiva (akterspegeln) och bakom nästa aluvägg så är bensintanken (fast men i plast) //P Redigerad 19 April , 2023 av PatrikL85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 128 Postad 19 April , 2023 5 minuter sedan skrev PatrikL85: Hur tätar jag dessa hål bäst och snyggast? Dom hålen som är inringande behöver jag täta och "lägga igen". 6st av dom är redan "lagade" men misstänker att det inte är gjort med en skruv som passar skrovet (aluminium) så skulle vilja ta bort den och täta bättre och snyggare. Tyvärr så kommer jag inte åt baksidan av hålen. - - - En tillfällig "McGyver-lösning" kan vara att plugga hålen med Rawlnut/Rawlplug. Gummipluggen gör att skruven blir elektriskt isolerad från aluminiumet så det inte korroderar. Pluggen finns att hitta i välsorterade järnhandlar. Pluggen kan monteras utifrån. På sikt är nog det tryggaste/korrekta att svetsa hålen. Det kräver kunnig reparatör som förstår att svetsa med rätt legering för att undvika framtida korrosion. https://www.rawlplug.com/en/product/rawlnut-flexi-plug-with-screw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser