Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patrikflink

Styrning/styrväxel.

Rekommendera Poster

Slog till med att köpa ett jockeysäte till vår rib.

Vilken styrväxel rekommenderas? Tänker på antal varv.

Kollat på en massa varianter, alla har olika såklart.

 

Själva ribbåten är 3 meter och har en 15hk snurra.

jockeysaete-m-svart-dyna-1-sits (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Liten o lätt båt som man hela tiden får parera minsta vindpust med så hade jag valt så lite rattvarv som möjligt.

 

BT har en med 2,5 varv, samma rattväxel finns på SeaSea till dubbla priset, dom har även en på 3,0 varv.

 

Jag hade valt 2,5 varv men det är ju jag det, monterade en med 4,2 varv på en Ockelbo DC 21 och man fick "veva armarna av sig" bara för att hålla en rak kurs, efter 3 dagar åkte den ut igen och hade tur att jag fick byta till en med mindre rattvarv, stor skillnad av körbarhet blev det.

 

Det är bara 15 hk så den kommer att bli lättstyrd ändå.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev touchwood:

 

Liten o lätt båt som man hela tiden får parera minsta vindpust med så hade jag valt så lite rattvarv som möjligt.

 

BT har en med 2,5 varv, samma rattväxel finns på SeaSea till dubbla priset, dom har även en på 3,0 varv.

 

Jag hade valt 2,5 varv men det är ju jag det, monterade en med 4,2 varv på en Ockelbo DC 21 och man fick "veva armarna av sig" bara för att hålla en rak kurs, efter 3 dagar åkte den ut igen och hade tur att jag fick byta till en med mindre rattvarv, stor skillnad av körbarhet blev det.

 

Det är bara 15 hk så den kommer att bli lättstyrd ändå.

 

Grymt!

 

Misstänkte 2.5 varv.

Tack för tipset gällande BT, hade ingen aning att dom har börjat med detta utbud. Ser helt identiska ut om man jämför med tex Seasea mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev patrikflink:

Tack för tipset gällande BT, hade ingen aning att dom har börjat med detta utbud. Ser helt identiska ut om man jämför med tex Seasea mfl.

 

Ja, ser heller ingen skillnad mellan dom.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...