Gå till innehåll
onsdag 01 oktober 2025
kirigoe

fråga om generator på utombordare

Rekommendera Poster

hallå! jag har köpt en liten segelskuta med en 8hk evinrude utombordare från -99. förre ägaren berättade att han dragit kablar från motor till elcentral för att kunna koppla in/ur generatorn för att ladda batterierna eftersom att ha den kopplad till generatorn ständigt drar mer bensin. stämmer det att motorn drar mer bränsle med generatorn påkopplad än annars eller drar den alltid lika mycket? generatorn måste väl gå runt ändå? tack på förhand! /daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Ingenting är gratis. Energi kan inte skapas eller förbrukas, endast omvandlas. Vid varje energiomvandling frigörs det energi, oftast i form av värme, ljus, ljud, rörelse eller en kombination därav. Det finns även andra enegiformer, som jag inte tänker gå in på här. När generatorn belastas (laddar batteriet) går det trögare att snurra runt den. Detta medför att även den drivande motorn belastas, blir varm och drar mer soppa. LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wow, tänkvärt! Jag har tänkt göra en liknande installation från min utombordare, hur stor blir skillnaden ungefär? Kan tänka mig att detta verierar från motor till motor, men har det stor eller liten påverkan på bränsleförbrukningen? /Erik Klinga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ingemar Lindell

Skillnaden kommer troligtvis att bli försumbar. Effekten från generatorn är ca: 50W=0,068HK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...