Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Zidux

Mariner 40hk -91 varvar inte fullt

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte be om lite hjälp med en motor på en båt som jag precis köpt. är i kontakt med säljaren för att försöka lösa problemet också, men det är lite svårt per telefon.

 

Det som jag upplever med motorn är att den inte varvar ur på fullt gaspådrag. Detta gör så att båten inte planar ur och går max 10 knop.

Det som jag tycker är underligt är att den varvar ur när jag gasar fullt på reverse läget. funderar på om det kan vara något reglage relaterat.

Annars tror vi tror att det är något bränsle relaterat, men är inte säker på vart jag skall börja leta. Var ute och körde båten och testade att trycka på handpumpen samtidigt för att se om den inte få tillräckligt med bränsle, men detta gjorde ingen skillnad.

Har länkat till en liten film som jag gjorde, filmen är med mig körandes på full gas.

https://www.youtube.com/shorts/nE_aeMmzfUc

 

Tog även några bilder på motorn.

- Första bilden är med gas reglaget fullt framåt.

- Andra bilden är med gasreglaget fullt bakåt.

Man ser en klar skillnad på förgasarnas inställningar på fram och bak.

 

 

Enligt förra ägaren så är följande utfört på motorn:

Motorn är totalrenoverad och går mycket bra. Mariner 40 hk - 40EL0 SserieNr.:6E9 L 453713) från -91

 

Följande utfördes under 2017-2018

* Förgasare fullständigt rengjorda och genomgångna (som nya). - 2017

* Reedventiler kontrollerade (bra skick), - 2017

* Bensinpumpen renoverad med nytt membran, - 2017

* Ny primär Charge coil och Ignition Trigger Coil för CDI tändningen (under svänghjulet)..- 2017

* Beg Tändspole (stora för båda cylindrarna), de var felaktiga och orsakade mycket arbete. - 2017

* Tändinställning justerad. - 2017

* Nya kolvar och kolvringar,, cylinderloppen är honade. - 2018

* Alla packningar bytta överallt inkl topplockspackningen. 2018

* Rengjort alla kylkanaler i Topplock och Motorblock - 2018

* Alla bultar är rengjorda infettade och inga gängskador (motorn går lätt att ta isär). - 2018

* Automatiska oljeblandningen genomgången och injusterad. - 2018

 

- 2019

* Nytt startrelä

* Ny CDI-box (transistortändningsmodul).

 

-2020

*Ny original tändspole (den stora för båda cylindrarna).

 

 

Alla förslag på åtgärder mottages tacksamt.

MVH Christer

IMG_6354[1].JPG

IMG_6356[1].JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MED MOTORN AVSTÄNGD

- Demontera det svarta plastlocket framför förgasarna.

- Lägg i framväxel och full gas.

- Kontrollera att gasspjällen (sitter innanför chokespjällen) öppnar fullt (de skall vara horisontella).

 

Not: Vid back sugs avgaserna in till propellerbladen så att dessa tvingas jobba i gasblandat vatten. Följden blir att motorn lätt rusar även med måttligt gaspådrag.

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/6/2022 at 10:46 AM, guestsson said:

MED MOTORN AVSTÄNGD

- Demontera det svarta plastlocket framför förgasarna.

- Lägg i framväxel och full gas.

- Kontrollera att gasspjällen (sitter innanför chokespjällen) öppnar fullt (de skall vara horisontella).

 

Not: Vid back sugs avgaserna in till propellerbladen så att dessa tvingas jobba i gasblandat vatten. Följden blir att motorn lätt rusar även med måttligt gaspådrag.

 

Tack för tipset, skall kolla det när jag är vid båten på fredag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...