Consan85 0 Postad 1 Augusti , 2022 Hej jag är helt ny med båtar och har några frågor. Jag köpte mig en begagnad Lohi 410 styrpulpet tidigt 90 tal modell med 55hk yamaha motor av äldre version även den. Båten är förstärkt vid motorfästet bak så den ska orka vikten från motorn. Det satt även trimplan på vardera sida men båten spruta extremt mycket vatten över hela motorn och upp 2m I luften när jag körde. Dessutom satt dom lite löst vid skruvarna och var snea, dessutom fick jag tömma båten på vatten efter varje tur med ca 4l vatten. Jag antar att den tog in vatten där ifrån. Nu har jag tagit bort dom och satt igen hålen med glasfiber polyester lösning och epoxi spackel. Mina frågor är, kommer båten gå bra utan dessa trimplan? Eller är det ett måste med så stor motor på en liten båt? Fråga 2. Måste jag måla lagningen ? Eller klarar det sig med att utsätta epoxin för vatten. Om det behövs målas, vad ska man måla med? Behöver en vit färg i såna fall under vattenlinjen. Tacksam för lite klargörande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 728 Postad 1 Augusti , 2022 Med tanke på att max motor på en Lohi 410 är 20 hkr kan det nog vara motiverat med trimplan för att kunna kompensera för egenskaperna i det högre fartregistret. Redan med 30 hkr är den Lohin känd för att börja galoppera, dvs den börjar gå som om den var i motsjö även om det är stiltje. Men nu när trimplanen är borta är det väl bara att testa och se vad som händer. Topphastigheten finns mellan öronen på den som kör :-) Epoxin klarar nog vätan men det skadar knappast med lite färg. Man bör göra allt som står i ens makt för att förhindra att vatten letar sig in i plywooden som är inplastad i akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consan85 0 Postad 1 Augusti , 2022 43 minuter sedan skrev Faderullan: Med tanke på att max motor på en Lohi 410 är 20 hkr kan det nog vara motiverat med trimplan för att kunna kompensera för egenskaperna i det högre fartregistret. Redan med 30 hkr är den Lohin känd för att börja galoppera, dvs den börjar gå som om den var i motsjö även om det är stiltje. Men nu när trimplanen är borta är det väl bara att testa och se vad som händer. Topphastigheten finns mellan öronen på den som kör 🙂 Epoxin klarar nog vätan men det skadar knappast med lite färg. Man bör göra allt som står i ens makt för att förhindra att vatten letar sig in i plywooden som är inplastad i akterspegeln. Haha ja han vi köpte båten av sa att det ska sitta en max 25hk motor men att ägaren innan honom hade bytt till en så stor istället. Ja ok jag funderade precis vad det var för material då det såg ut som trä, medan polaren sa att nej nej det är plast rakt igenom.. Men då är det alltså plywood bak.. Det rann vatten ur från några av hålen där trimplanen satt så jag tog en våt dammsugare och fick sitta 1h och suga upp allt vatten som kom ut. De är väl knappast bra om det nu är plywood? 😢 Bör jag göra något för att kontrollera plywooden något? Om det var massa vatten där inne kanske det ruttnat? Vilken färg rekommenderar du att måla med där bak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser