Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
Perel

Md17 Problem

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan.

Jag har fått möjlighet att köpa en Albin 25 med md17 motor, saken är den att backslaget är trasig och urlyft och skall bytas.

Båten har stått på land några år och det är oklar status på motorn, den fungerade när den ställdes på land.

Vet inte om den gjordes iordning för vinter osv.

Skulle testa att få igång motorn och den snurrar runt men startar inte.

Ser det kommer vatten ur ett litet hål på axeln som går till backslaget. Hålet är inte större än en större synål och sitter längst

ut på axeln. Misstänker att det inte skall komma vatten där?

Ser inget vatten på oljestickan utan där ser oljan bra ut. 

Skall tillägga att jag inte kan så mycket om motorer .

Mvh Per

Redigerad av Perel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett RB- backslag du har. Det smörjs med motorns olja via det lilla hålet i vevaxeln. Om det kommer vatten ur hålet ligger det vatten under oljan i motorn. Vad du måste göra för att rädda motorn är att suga ur vattnet och oljan ur motorn, byta oljefilter och fylla på ny olja och köra på starten gärna med dekompressionsspakarna uppfällda, om det finns några, tills det kommer ren olja ur hålet i vevaxeln. Sedan bör du byta olja och filter igen, och köra mer på starten. Har du tur kommer motorn att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, gjorde som du tipsa om Rollen och motorn startade :) 

Körde dock inte så länge för vi hade inget kylvatten inkopplat.

Regnet kom och vi gör ett nytt försök imorgon.

Motorn lät och gick bra men vill gärna ha på kylvatten också så man ser att allt är som det skall.

Hoppas allt klarat sig då motorn inte varit vinterkonserverad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte säkert det är ett RB-backslag. För om det verkligen är en A25 med MD17 är det ett MS-backslag på den, inte RB. RB satt på A25 med den snarlika motorn MD3B mellan 73-75.

Om det är tvåspaksreglage är det ett RB-backslag (och högst sannolikt en MD3B-motor) samt att båten är senast en 1975. Om det är enspaks är det MS-backslag och troligen MD17C.

Många A25-ägare har ingen större koll på vare sig årsmodell eller motortyp, och de tenderar gärna att påstås vara lite "nyare" än de verkligen är. DL kom t ex 1973, och ingen före 1973 kan vara DL, oavsett om man bytt motor o.s.v. Så antingen har du en MD3B med RB eller en MD17C med MS. Högst osannlikt en MD17C med RB, om ingen bytt och byggt om förstås.....

--------------

Om den stått så länge på land - har du luftat den innan startförsöken ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tipsen.

Det är en MD3 med RB backslag har jag kommit fram till.

Japp,den startar och idag så hade jag en vattendunk som motorn sög kylvatten ur samtidigt som jag fyllde på dunken. Motorn fick gå varm så att jag såg att den kylde som den skulle och inga andra läckor eller vatten i oljan. Motorn startar bra och går fint,

Så nu får man undersöka vad det kan vara för fel på backslaget, framåt gick inte att lägga i utan bara backen. Hört något om slitna koner, är det någan man kan fixa själv med distanser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...