Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
agama

vill veta vilken motor jag ska köpab

Rekommendera Poster

hej hej.. jag är på ge å köpa ny motor men jag vet inte va jag ska ta för nån det står mellen honda å mercury 60hp 4takt.. vilken tycker ni är bäst osv.. MVH micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Vad har du för båt? Vad har du för motor idag? Honda har bara 50 hk 4-takt i den storleken, BF50 och den har förgasare (kanske en lite nackdel). Nästa storlek är deras 75 hk, BF75, och den har förgasare också. Mercury 60 EFI eller Yamaha F60 (EFI som 2005 års modell) är väl de naturliga valen om du skall ha en 60 hk 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning. Inget talar väl egentligen mot EFI, ingen nackdel i dagsläget, snarare bara fördelar. Suzuki DF60 (EFI) och Johnson 60 4-takt är mycket tyngre än Mercury och Yamaha 60 hk 4-takt. Evinrude har ju också den nya E-tech 60 hk med direkt bränsleinsprutning, visserligen 2-takt men den uppfyller de strängaste miljökraven. Kör Yamaha själv, F115 4-takt (EFI) sen 2003. I valet mellan Honda BF50 och Mercury 60 EFI valde jag Mercuryn för att den har just EFI (och 10 hk extra - bägge väger ungefär lika mycket ca 100 kg Honda BF50, ca 110 kg Mercury 60 EFI). Garantier, pris och om du har serviceverkstad i trakten du bor vet jag inget om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Bosse! Jag läste om känsligheten EFI och saltvatten. Jag kommer inte ihåg var. Det jag minns var att det gav mig kalla kårar betr. framtida kostnader. Någon annan som vet? Däremot om man dränker en EFI-motor är det morsning och goodby. Det kostar skjortan. Så där har du nog något som talar emot. På sikt blir det dyrt med nya generationen båtmotorer. Med vanlig h Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, bl a elektroniken är den svaga punkten på nyare 4-takt med EFI och även de nya 2-takt med DFI. Skall man mecka själv är en gammal hederlig 2-takt med förgasare nog bäst, eller ev en 4-takt med förgasare. Dock har ju 4-taktaren kamrem och ventiler som gör den lite mer känslig och en extra sak att ha koll på vid vissa serviceintervall. Och det är klart om man skulle råka dränka en modern EFI el DFI motor i vatten så får man räkna med problem, liksom en modern bilmotor med all dess eletronik. Men risken kanske inte är så jättestor att man skall råka ut för det? Jag skulle nog ta risken och hoppa på tåget med en EFI el DFI baserad utombordare. Har en sådan själv, en Yamaha F115 4-takt med EFI. Funkar hittills utmärkt (är inne på 3:e säsongen nu med den).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt? Köpte själv en Bella 490R med en 50 hk Suzuki 4-takt. Det var på tok för liten motor. Tycker att 4-takt är klena i axet! Bytte till en Mariner 75 hk optimax, en direktinsprutad 2-takt. Finns också som Mercury. En super-motor! Tyst och bensinsnål som en 4-takt men med 2-taktens klipp! Rekomenderar den starkt! Det enda negativa är en antydan till oljelukt när man kör sakta i hamnen med vinden i ryggen. Kan du hänga på 75 hk så är detta helt rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Bosse! Kanske lite motsägelsefullt. Jag har själv en Yamma 115 EFI 2003! Kanonfin motor, startar nästan innan man fått i nyckeln :) Men... Men... Det hindrar inte att jag sneglar lite på framtiden. Jag tycker nog att det bör gå x antal år innan man blir tvärsäker. Sen kan man säga vad man vill om Evinrudes skryt om 3år till första service. Verkar aningen för mycket amerikanskt tomprat. Det var det även när Fichten kom. Resultat: Inte en Ficht kom tillbaka till hemmahamnen för egen maskin. Nu har det heller inte gått tre år till första E-techservicen. Facit får utvisa lovorden som haglat även i detta forum. Ett skräckexempel för att nämna en helt annan produkt, nämligen bilar och biltidningar. Var samtliga utom Vi Bilägare vitt och brett med extremt hög svansföring förordar BÄSTA BIL m.m. utan att titta på ROSTEN! Skandal!!! För att återgå till båtar så fanns Yamahas 80 och 100 med förgasare men som inte längre produceras. Nu är det tydligen EFI som gäller. I.o.m. att man lanserar över hela linjen så borde man rimligtvis ha haft en ordentlig utprovning. Prylarna håller säkert garantitiden ut. Ang. Initialfrågan Honda 50hk så hade jag en, på en Flipper 575. Det är faktiskt en av de bästa kombinationerna båt och motor jag haft. Snål som attan, lättdrivet, nästan 30 knop (ensam). Båten är inget under av v-plan i botten, men helt OK. Motorn, inget super- acc. Susar och ökar lite som en modern hiss tills farten är uppe. Tillförlitlig till tusen. Känner en kille ute i skärgåden som använde sin året runt i stort sett varje dag i många år. Drog upp den på land på kvällen och knackade hål i isen på morgonen. Justerade själv ventilerna efter två år! Det var en Honda 45hk, förgångaren till 50hk:n. Det är svårt att tappa förtroendet för Honda i det läget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Det viktigaste är nog ändå att se till vilken båt man har och till vilken användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, Jo visst kan jag hålla med ditt resonemang. När det gäller t ex Yamaha F115 så har den funnits på marknaden sen 1999 så den är rätt beprövad vid det här laget. Den har haft EFI hela tiden. Har 5 års garanti på min 2003:a så några år till utan att jag skall behöva bekymra mig om ev kostnader vid ev fel på EFI systemet då det förhoppningsvis går på garantin. Men sen... vem vet hur länge alla elektronikboxar osv håller. Men det är klart om 10 eller 20 år, kanske inte lika enkelt att fixa fel på EFI motorer som en gammal hederlig 2-takt med förgasare. Den som lever får se. Honda som hållit på längst med 4-takt har länge hållt fast vid förgasare. Men alla deras nya större modleler på senare år är EFI. Trenden är helt klart EFI för 4-taktare när nya modeller släpps. Finns numera så små som 25 hk 4-takt med EFI (Mercury har en ny sådan, vet ej om den kommit ut på marknaden än i Sverige). En sak är säker: Nya 2-takt med förgasare kommer inte att kunna säljas efter 2006 då miljökraven sätter stopp för nyförsäljningen av dessa då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange

Lite OT men med tanke på dom gamla 2 taktarna som inte får säljas 2006. Borde det inte bli ett ordentligt prisras på dom snart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det inte blir det. De är ju ganska okomplicerade och därmed lätta att meka med samt har bra vikt och effekt. Det är värt en hel del för många. Syn bara att de skitar ner så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Mange! Kan ev. bli en prisjustering nedåt, men då beroende på att maskinerna pumpas ut och handlarna bunkrar upp. Efter det blir det säkert en bristvara. Jag har en Suzuki 9,9 2-takt -02. Det är modellen som man skruvar ur en skruv och får 13,4hk tror jag det är. Använder den till min urmoder av moderna roddbåtar och den bästa Uttern 495, superfin, ser ut att vara som en 7-8 år modern roddbåt, är 34 år gammal. Ingen styrpulpet eller annat trams som HT (då finns det andra båtar) utan det är rorkultsvarianten. Tuffar på i 12-13 knop marsch samtidigt som jag kan släppa rorkulten. Visst är jag sugen på nya och extremt suveräna Honda 15 eller 20hk, med oljetråg som rinner olja i fel läge, kamremmsbyten, dyr service och ett inköpspris på över trettiotusen (kr). Men bruksinstinkten säger ifrån. Till historien tillhör att motorn som lyftes av innan Suzukin kom på, var en FULLT fungerande 20hk Johnson (tung som attan). Den hade suttit på i över 30år!!! Inte ens propellern är bytt. Runt den sitter det som en ihålig gjutjärnstrumma. Det var bara att bralla på grynnorna och hoppa av samtidigt som båten har en kraftig köl i plastbetong och inte liten lättmetallskena som man kan peta tänderna med. -När den trillar av. Vad jag menar är att det moderna inte alltid är av godo. Samtidigt bör man vara realist. Jag köpte en lätt och ny Yamaha 8hk 2-takt till vår gummijolle. Vilket ös och acc. Min son bara jublar. Jag har svårt att se en alternativ 4-taktare, då den ännu ej finns. Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Selva har en lätt 24kg, 7,5hk 4-taktare som tydligen även ska säljas som Yamaha. Men... med encylindrig 165cc (vilket är lite på en 4-taktare) kommer den ändå till korta. Akrylatbensinen hade kunnat rädda mindre 2-taktare. Klar skillnad i motorsågen och gräsklipparen. Pröva själva. Däremot inget alternativ för utombordaren (för dyr). Jag ville inte förorätta (enl. ovan) ägare av Uttern 495 modellerna styrpulpet, HT och Cabin. Bevisar snarare att skrovet var så bra att det kunde användas till andra modeller än den kanske ursprungligen var tänkt för, plus givetvis att jag själv äger en sådan:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...