adeseaso 51 Postad 28 Mars , 2022 Hej! Vi står i en renovering av en 36-fots segelbåt där vi kommer byta ut all blöt balsa (efter skruvad teak) till ny divinycell och sedan måla om hela däcket. I samband med det har vi två jobb vi skulle vilja passa på att göra i sittbrunnen. - Sänka ner skotbalken som tidigare var fult och bulkigt monterad uppepå tofterna - Göra urtag i babord toft och skapa en stuv med lucka Idag är alltså tofterna plana och utan urtag men målbilden är något i den här stilen med nedsänkt skotbalk och en stor lucka för stuv på ena sidan. Hur själva luckan ska byggas har jag kläm på, det fanns bra instruktion för hur man bygger en form att plasta i på Boatworks Today på Youtube bl a. Att skapa profilerna vid nedsänkning av skotbalk och runt urtaget för stuvluckan har jag inte hittat någon konkret instruktion för men jag kan tänka mig att man får såga upp urtaget och sedan skapa en form i trä som skruvas fast underifrån så att man har anläggningsytor med rätt form att sedan plasta mot? Jag tar gärna emot idéer och tips. Det är ett läroprojekt då jag inte gjort liknande modifikationer förut men jag provar gärna. Blir det inte bra är det ingen fara, vi har kontakter för att billigt ställa båten på kranbil och rulla 3km till närmaste båtsnickeri som backup. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser