Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
osueco

Autopilot och GPS

Rekommendera Poster

Hej! Funderar på att köpa en autopilot till min båt. Någon som har erfarenhet av att mata autopiloten med kompasskuss från GPSen. Jag är orolig för om den är tillräckligt snabb. Någon som vet? /Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffade själv en Raymarine 1000 i år. Hastighet i roderrörelsen räcker till. Jag har en Scalar och den är långkölad. Men blir det skvalpig kors sjö och lite vind, då får man gå in och styra. Den arbetar mer vid 2-3 meter/sec än den gör vid bättre vind. Kanske en 2000 varit bättre? Har inte kopplat i hop med gps. Har inte funnit nyttan med detta. Gpsen ger mig kursen som jag skall ha och då är det bara att knappa fram på piloten. Eller så styr jag till rätt kurs och lägger på piloten. Fullt batteri räcker till ca 3 dagars segling. Nackdel det surrar så fort den sjusterar kursen. Man slappnar av och måste skärpa till sig i att ha utkik, något som sker automatiskt när man håller i pinn. Jag köpte den för att lösa problemen vid ensmsegling, att kunna skifta segel utan att båten går upp i vind. Övrig tid skulla jag sitta vid pinn. Men måste erkänna att tiden vid pinn är liten, och segelskiftena går galant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sailor

Visst funkar det, jag har kopplat samman min Garmin 152 med min Raymarine autopilot. Det gäller att ha lagt upp rutterna rätt, och ha autopiloten rätt inställd annars blir det instabilt. Visst kan mab prova ihopkopplingen om man har bra utkik, men inget jag skulle lita på i trafikerade vatten, eller skärgården. Det finns nog flera sätt att koppla samman grunkorna, som jag kopplat samman så tror jag inte att GPS kompass ersätter autopilotens, utan att det mera är inställning av huvudkursen och sekundär uppföljning. GPS som kompass visar mest den riktning man har hållit (~cog), och saknar möjlighet till kompasskurs i det ögonblick man står stilla. /Sailor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Floppa

Det går alldeles utmärkt att koppla ihop en autopilot och GPS plotter. Fördelen är att man kan få autopiloten att styra efter ett antal waypoints utefter en rutt. Kan vara mycket praktiskt ibland. Autopiloten har sitt eget kompass. En GPS ersätter inte detta utan kan ta över kontrollen och se till att autopiloten styr mot en waypoint istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...