Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
pos42

Engbo 201 ankarspel bara klickar.

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett engbo 201 ankarspel med en trådlös add-on. Det är väl kanske 3 år gammalt. Max! Jag har nog inte ankrat med det mer är 20-30 ggr.

De sista gångerna har jag tyckt det har strulat lite vid intagningen av ankaret. Och sista gången när jag skulle ta upp ankaret så slutade ankarspelet att fungera så jag fick dra upp det sista för hand.


Nu har jag gjort en liten analys. Jag har noterat att det bara klickar i motorn. Gissar det är en solenoid i ankarspelsmotorn som drar, men inget händer. Och hjulet är låst så jag inte ens kan rulla ut ankarlinan manuellt.

Jag har mätt inkommande spänning på styreneheten. När båtmotorn går så är det fullt 14.4V ändra fram till styrboxen. När solenoiden drar i ankarsdpelsmotorn så sjunker spänningen till 12V. Så power finns! (batteriet är också fulladdat). När jag mäter på 35mm2 kablarna ut från styrboxen till ankarspelsmotorn vid tryck "upp" resp "ner" så går voltmetern från 0 --> -6V resp 0 --> +6V. Ungefär... Sen verkar det som att styrboxen stänger ner. Antingen beroende på att styrboxen är paj, eller kanske för att den känner att det är något fel på ankarspelsmotorn...


Jag har tänkt prova att koppla förbi styrboxen och prova med 12V direkt till anakrspelsmotorn för att utröna om det är motorn eller styrboxen som är paj. Men jag har inte hunnit det.


Fråga:
Är det någon som råkat ut för detta?
Är felet vanligt och känt?
Vad brukar gå sönder, motorn eller styrboxen?

Var kan man köpa reservdelar om det behövs  (har inte sett att SeaSea, hjertmans, erlandsssons brygga m fl har reservdelar)?

 


Tack på förhand
/Peo

IMG_0601.png

IMG_0603.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som jag kan se det kan det vara motorn eller dess växel som fastnat.

 

Hur ser det ut i ”stacken” under linhjulet, kan linan falla fritt ned i boxen eller blir det en stack eller pyramid som hindrar linan att lägga sig tillrätta?

 

Styrboxen är det nog inget fel på, den styr inte motorn direkt, utan den kopplar upp motorn via en dubbel eller två enkla stora relä, eller snarare kontaktorer, det är dessa som du hör kilckljud ifrån.

Det är till dessa 35mm2 kablarna är anslutna innan motorn, och i andra ändan till batteriet.

Dessa kontaktorer är kopplade som polvändare och kan då koppla så att du kan köra motorn åt båda hållen, likadana finns på bogpropellrar, och dom kan man iallmänhet köpa som reservdel.

 

Men med tanke på att spänningen sjunker så kraftigt och att motorn känns stum låter ju mer som en stor mekanisk tröghet än ett elektriskt problem, man kan ju tycka att det skulle vara en säkring som löser ut då motorn inte kan går runt utan bara förbrukar en massa ström så att det blir ett kraftigt spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så det finns ingen solenoid eller nåt i motorn. Är motorn bara en motor + en kuggväxel som kan köras även polvänt?

 

Oavsett om strömmen är av eller på, och om jag trycker UPP resp NED så kan jag inte röra linhjulet. Ska man tolka det som att jag borde plocka isär motorn? Är det vanligt att sådant kärvar efter bara 20-30 gånger användning och 3 år?

 

Spänningen på voltmetern mätt över "motor-out"  på styrenheten går från 0 till kanske 5-7V när man trycker på UPP eller NER och blir sen 0 igen. Inte 12V. Kanske är det en sån strömrusning att elektroniken stänger ner sen.  Kanske är det tvärstopp i motorn...

 

Vad tror du om att provköra motorn direkt utan elektroniken från ett fristående batteri med en 150A säkring mellan? Då för man ju svart på vitt om motorn går. Eller tycker du man  helt enkelt ska plocka bort motorn och titta+rengöra+smörja då man inte kan snurra linhjulet alls mer än 1-2 cm fram och tillbaka.

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör av dig till Engbo/Sleipner så får du säkert råd. 
När min båt var ny hade (har fortfarande) ett Engbo spel. Första året började det låta konstigt om spelet och det gick trögt. Fick kontakt med en reparatör som snabbt konstaterade att det var drivaxeln som var paj. Engbo (som de då hette, nu uppköpta av Sleipner) skickade ut en kille som bytte drivaxeln på garanti. De hade bytt leverantör av drivaxeln och den nya levde inte upp till kraven. Nästa säsong gick spelet bra ca 20 gånger och började sen låta illa igen. Den här gången fick jag mitt varv att plocka ur spelet och skicka det till Engbo som åter bytte drivaxeln och sen fick jag det återmonterat och efter det har jag inte haft de problemen (bara lite andra med slirande lina men det verkar nu löst).
Får du inga bra svar hos Sleipner kan du kontakta Christian Gilander, tidigare expert hos Engbo, som nu jobbar på Marinbutiken i Åkersberga tror jag. Tel 08-544 734 97. Det han inte kan om Engbo tror jag det inte finns någon som kan!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, ChristerN said:

Hör av dig till Engbo/Sleipner så får du säkert råd. 
När min båt var ny hade (har fortfarande) ett Engbo spel. Första året började det låta konstigt om spelet och det gick trögt. Fick kontakt med en reparatör som snabbt konstaterade att det var drivaxeln som var paj. Engbo (som de då hette, nu uppköpta av Sleipner) skickade ut en kille som bytte drivaxeln på garanti. De hade bytt leverantör av drivaxeln och den nya levde inte upp till kraven. Nästa säsong gick spelet bra ca 20 gånger och började sen låta illa igen. Den här gången fick jag mitt varv att plocka ur spelet och skicka det till Engbo som åter bytte drivaxeln och sen fick jag det återmonterat och efter det har jag inte haft de problemen (bara lite andra med slirande lina men det verkar nu löst).
Får du inga bra svar hos Sleipner kan du kontakta Christian Gilander, tidigare expert hos Engbo, som nu jobbar på Marinbutiken i Åkersberga tror jag. Tel 08-544 734 97. Det han inte kan om Engbo tror jag det inte finns någon som kan!

 

Jag köpte spelet av Christian innan han bytte arbetsgivare och hamnade i Åkersberga :) Vet att han monterat m å n g a spel och är duktig. Det var han som prackade på mig 201:an ha ha... Kanske ska ringa honom innan jag river ner något.

 

Har läst lite om de där axlarna. Men det hoppas jag är dåtid och att det inte är ett problem på mitt som är 3 år -isch..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev pos42:

Jag köpte spelet av Christian innan han bytte arbetsgivare och hamnade i Åkersberga :) Vet att han monterat m å n g a spel och är duktig. Det var han som prackade på mig 201:an ha ha... Kanske ska ringa honom innan jag river ner något.

Gör det!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev pos42:

Hej

 

Så det finns ingen solenoid eller nåt i motorn. Är motorn bara en motor + en kuggväxel som kan köras även polvänt?

 

Oavsett om strömmen är av eller på, och om jag trycker UPP resp NED så kan jag inte röra linhjulet. Ska man tolka det som att jag borde plocka isär motorn? Är det vanligt att sådant kärvar efter bara 20-30 gånger användning och 3 år?

 

Spänningen på voltmetern mätt över "motor-out"  på styrenheten går från 0 till kanske 5-7V när man trycker på UPP eller NER och blir sen 0 igen. Inte 12V. Kanske är det en sån strömrusning att elektroniken stänger ner sen.  Kanske är det tvärstopp i motorn...

 

Vad tror du om att provköra motorn direkt utan elektroniken från ett fristående batteri med en 150A säkring mellan? Då för man ju svart på vitt om motorn går. Eller tycker du man  helt enkelt ska plocka bort motorn och titta+rengöra+smörja då man inte kan snurra linhjulet alls mer än 1-2 cm fram och tillbaka.

Jag tycker att du antingen skall plocka ur ankarspelet och sedan ringa engboexperten i Åkersberga, eller låta bli att plocka ur det och ringa direkt.

Att koppla direkt förbi styrbox och kontaktorer för att testa låter inte som en god idé även om du har en säkring emellan, det kan hända väldigt mycket innan en säkring på,150A löser ut, jag vill minnas att jag har en säkring på 50A till mitt ankarspel.

 

Det är nog bara bandankarspelen som har en solenoid för att frikoppla lintrumman för fritt fall.

Ankarapel för lina och kätting brukar funka annorlunda, fela mig om jag har rätt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Georg_Ohm said:

Jag tycker att du antingen skall plocka ur ankarspelet och sedan ringa engboexperten i Åkersberga, eller låta bli att plocka ur det och ringa direkt.

Att koppla direkt förbi styrbox och kontaktorer för att testa låter inte som en god idé även om du hat en säkring emellan, det kan hända väldigt mycket innan en säkring på,150A löser ut, jag vill minnas att jag har en säkring på 50A till mitt ankarspel.

 

Det är nog bara bandankarspelen som har en solenoid för att frikoppla lintrumman för fritt fall.

Ankarapel för lina och kärring brukar funka annorlunda, fela mig om jag har rätt.

 

Det följde med en 150A automatsäkring till mitt ankarspel. Men visst, man kan ju ta en mindre. Tänkte bara se om motorn reagerar. Men sitter den fast så löser väl bara säkringen. Om det inte ska sitta fast som jag beskrev så ÄR det ju iofs nåt fel och ankarspelsmotorn kanske borde plockas ur direkt. Ringer nog Christian först och plockar ut set det. Jag kanske får plocka isär och serva. Man får hoppas att det inte är trasigt...

 

Tack för feedback på mitt problem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev pos42:

 

Det följde med en 150A automatsäkring till mitt ankarspel. Men visst, man kan ju ta en mindre. Tänkte bara se om motorn reagerar. Men sitter den fast så löser väl bara säkringen. Om det inte ska sitta fast som jag beskrev så ÄR det ju iofs nåt fel och ankarspelsmotorn kanske borde plockas ur direkt. Ringer nog Christian först och plockar ut set det. Jag kanske får plocka isär och serva. Man får hoppas att det inte är trasigt...

 

Tack för feedback på mitt problem.

 

Jag skulle nog våga satsa minst en tiokrona 💸 på att det är ett fett mekaniskt problem, särskilt när jag läst det som @ChristerN skrev alldeles nyss.

I slutändan får du väl ta ut spelet ur båten ändå, och det sitter väl så illa till att du själv får dig ett spel...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Georg_Ohm said:

Jag skulle nog våga satsa minst en tiokrona 💸 på att det är ett fett mekaniskt problem, särskilt när jag läst det som @ChristerN skrev alldeles nyss.

I slutändan får du väl ta ut spelet ur båten ändå, och det sitter väl så illa till att du själv får dig ett spel...

 

Ha ha. Man får spelet... Jag har 4 bultar och en power kontakt (som kan ses på bilden). Så bara 5 min att ta ut spelet. Men linhelvetet måste ju sitta kvar då jag ju inte får bort linan. Så spelet plockas ut med 50m blyad lina som hänger kvar... Men det kan jag leva med.

 

Tnx @Georg_Ohm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update om någon är intresserad och kanske har ett liknande problem....

 

Jag pratade med Christian Gilander idag. Han tyckte efter min beskrivning att jag skulle skruva loss motorn från växelhuset och köra utan att koppla om någon el alls. Funkar det då så är det någon kaiko i växelhuset. Om det inte skulle funka så skulle jag plocka loss motorn och köra hemma på 12V direkt. Funkar den hemma så är det styrelektroniken, annars motorn...

 

Så....

 

1.

Jag skruvade loss motorn (2 st M8 insex) som tog 2 min. Provkörde sen. Hörde bara klickljud från motorn. växelhusdrevet kunde jag snurra på med fingarna åt båda håll, så det gick lätt... = inget fel där.

 

2.

Tog hem motorn nu ikväll och skulle provköra på ett separat batteri. Gjorde en liten adapter med en 80A säkring (se bilden). Enl midi 201 spec rekommenderas en 80A säkring. Motor ska dra 40A vid 30kg last.Och motorn är fri obelastad. Provade och motorn gick. då tänkte jag F-N det är elektroniken som är paj. Sen körde jag motorn i 5s till och då gick 80A säkringen. Hmmmmm... Försökte dra runt motornaxeln med en polygrip. helt stumt! Försökte då åt andra hållet, och då skrapade det i motorn. Typ som rost och att det kärvar. Så med största sannolikhet är motorn (som f.ö är kapslad) paj och inte styrelektroniken. Ska besöka Christian imorgon så får vi se om den går att laga eller om det behövs en ny.

 

@Georg_Ohm

FYI. Enligt Christian Gilander så har denna styrelektronik inga kontaktorer för styrningen av polvändningen. Det är f.ö mer än polvändning då motorn kan gå med olika hastigheter. Och det var faktiskt motorn som klickade...

 

@ChristerN

Det generalfel som var på dessa ankarspel tidigare fick jag info om fanns fram till 2009-2010 någon gång. Spel som max är 5 år har inte denna sjukdom. Men jag får se vad det är för fel på min motor då "peppar peppar" :)

 

 

IMG_0608.png

Redigerad av pos42
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev pos42:

 

Det generalfel som var på dessa ankarspel tidigare fick jag info om fanns fram till 2009-2010 någon gång. Spel som max är 5 år har inte denna sjukdom. Men jag får se vad det är för fel på min motor då "peppar peppar" :)

Bra att du fick info om detta. Mitt spel monterades 2009 och togs i bruk 2010 och var på hösten det året ett av de första de upptäckt problemet på.

Anledningen till att jag skrev om min erfarenhet är att det är ett möjligt fel även på nyare modeller. Många tillverkare byter underleverantörer kontinuerligt.

Men, du har ju kontakt med CG så det löser sig!

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte så glad.....

 

Träffade Christian Gilander i morse som sa att motorn ska snurra lätt om man vrider på axeln och att motorn var körd då den inte gick att vrida på med fingrarna. Han skulle kolla vad en ny kostar och återkomma.

 

En sån här motor är inte reparerbar. Trots det försökte jag när jag kom hem att öppna denna. Detta en helt kapslad i botten där skruvar för öppning och elanslutning sitter. Verkar vara något polyuretanbaserat. De går ju att täta, men ha den öppningsbar ändå. Men det är såklart med flit att de inte vill att den ska kunna repareras. Plastlocket i botten måste man ha sönder och sen är det ett mekaniskt jobb att få bort resten. Jag tänkte att om jag kan fixa kanske jag kan dränka botten i epoxy efteråt istället för plastlocket... (jag är elektroingejör med inriktning på elmaskiner :)  ) Så här såg det ut när det mesta var borttaget (se bild).

 

När jag öppnat motorn kunde jag konstatera att lagren var fina i fett och ingen fukt. Kolen såg ut som nya. Allt såg fint ut. MEN....(jag anser att detta är ett fabrikationsfel) ALLA magneter hade lossnat inuti. Det var limmade med ett undermåligt lim. Och flera av dem har när de lossnat gått sönder, så jag kan inte limma dit några.. Så här såg det ut. Alla magneter följde med rotorn ut (se bild).  🤯

 

 

Svårt att hävda fabrikationsfel 3-4 år efteråt....
 

 

IMG_0618.png

IMG_0620.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev pos42:

Nu är jag inte så glad.....

 

Träffade Christian Gilander i morse som sa att motorn ska snurra lätt om man vrider på axeln och att motorn var körd då den inte gick att vrida på med fingrarna. Han skulle kolla vad en ny kostar och återkomma.

 

En sån här motor är inte reparerbar. Trots det försökte jag när jag kom hem att öppna denna. Detta en helt kapslad i botten där skruvar för öppning och elanslutning sitter. Verkar vara något polyuretanbaserat. De går ju att täta, men ha den öppningsbar ändå. Men det är såklart med flit att de inte vill att den ska kunna repareras. Plastlocket i botten måste man ha sönder och sen är det ett mekaniskt jobb att få bort resten. Jag tänkte att om jag kan fixa kanske jag kan dränka botten i epoxy efteråt istället för plastlocket... (jag är elektroingejör med inriktning på elmaskiner :)  ) Så här såg det ut när det mesta var borttaget (se bild).

 

När jag öppnat motorn kunde jag konstatera att lagren var fina i fett och ingen fukt. Kolen såg ut som nya. Allt såg fint ut. MEN....(jag anser att detta är ett fabrikationsfel) ALLA magneter hade lossnat inuti. Det var limmade med ett undermåligt lim. Och flera av dem har när de lossnat gått sönder, så jag kan inte limma dit några.. Så här såg det ut. Alla magneter följde med rotorn ut (se bild).  🤯

 

 

Svårt att hävda fabrikationsfel 3-4 år efteråt....
 

 

 

 

 

Jaha, inget direkt elektriskt fel, men väl ett mekaniskt, även om det satt inne i en elektrisk motor.

 

Men jag har ju svårt att tro att Engbo använt en egenkonstruerad elmotor, jag tror nog att Engbo och andra ankakrspelstillverkare köper in komponenter från underleverantörer som dom sedan bygger i hop sina spel med.

 

Med tanke på din yrkesbakgrund kanske du känner till "elmotorfabriker" eller dess försäljningsorganisationer, och därigenom kan finna en ekvivalent motor??

 

Och då en beklagan att detta fel inte inträffade under garantiperioden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pos42:

Nu är jag inte så glad.....

Förstår din situation. Var väl lite lika min fast jag hade garanti…

Önskar dig lycka till och hoppas du löser detta , tex genom @Georg_Ohms förslag.

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Med tanke på din yrkesbakgrund kanske du känner till "elmotorfabriker" eller dess försäljningsorganisationer, och därigenom kan finna en ekvivalent motor??

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...