Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Lorelius

Skotpunktens betydelse

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Albin 82 som jag verkligen gillar att segla med. 
Men, jag har inte riktigt förstått skotpunktens betydelse. Till genuan har jag en skotskena på varje sida. Jag har nästan alltid skotpunkten längst bak, för seglet verkar få bäst form då. När ska jag välja annan skotpunkt?

 

Till storseglet har jag endast en fast skotpunkt. I mitten. Jag läste om en ägare till en Targa 96, som hade en liknande anordning. Han hade kompletterat med två skotpunkter i vardera sida av båten, med snabbfästen. Han menade att det vid vissa bogar var bra att få in storseglets akterlik mitt i båten utan att behöva skota för hårt, för att inte störa genuan. 
Jag funderar på en liknande anordning. Men när ska jag använda den. Hur ska jag tänka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lorelius:

Hur ska jag tänka?

Det finns mycket att tänka...

Tänka att vinden blåser snabbare högre upp och att du därför får olika vindriktning i förhållande till båten på olika höjd. Det är en orsak till att det är bra att kunna tvista seglet, dvs. att nederdelen är mera inskotad än överdelen. 

 

I princip samma sak kan vara bra vid hårda vindar för att släppa ut vinden högre upp för att på så vis minska krängningen.

 

När du seglar halvvind när det inte blåser så mycket kan du minska tvisten på genuan genom att flytta fram skotpunkten för att på så vis stänga till akterliket något.

 

Det enkla svaret är väl egentligen, läs Granboken!

Tillägg: Man måste öva och öva och öva och öva också så att man förstår vad som verkligen händer.

https://www.gransegel.se/new/assets/granboken.pdf

 

 

En äldre version med länkar till resp. kapitel.

https://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...