Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
Gäst Lars

Mercury 50 hk 4takt problem

Rekommendera Poster

Gäst Lars

Hej! Jag har en 4takt Mercury 50hp som får in vatten i motoroljan,dock skummar det inte i påfyllningslocket utan visar sig bara när man tömmer ur oljan. Kan man utesluta topplocks packningen då? Motorn går bra för övrigt. Är det dessutom normalt att se väldigt fint metall glimmer i ny olja när man tömmer ur den ur motorn ? Har någon en sprängskiss/handbok för dessa motortyper? Tacksam för tips, Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metallen i oljan kan aldrig vara nyttig för lager och annat. Vatten i oljan kan orsakas av trasig packning, men också av spricka i topp eller block. Personligen hade jag inte kört motorn förrän problemet är löst. Risken är att metallspånen kommer från vev/ramlager, och det är inget kul... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars

Stort tack !!! Skall lyfta ur motorn idag. :o) Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars

Hej!

Har bytt blockpackning och packningen till vattenkanalerna på sidan av topplocket, motorn tar fortfarande in vatten....Hjääälp! 4.gif

Gjorde dock rent förgasarna så motorn går som en klocka, kanske är det inte topplocket eller packningen till densamme då..? Borde inte oljetrycket överstiga vatten trycket?

MVH Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du dragit alla skruvar med korrekt moment så packningarna sluter tätt?

Använde du nåt packningsklister?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars

Japp! Smorde på Loctites flänstätning och drog  med rätt moment... Blir nog isärtagning och byte av samtliga packningar och o-ringar... Metall spånen är aluminium från locket i oljepumpen, såg en liten avskavning från oljepumps drevet när jag hade isär och kollade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...