Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Merzedes99

Tips på ommålning av roddbåt!

Rekommendera Poster

Hej! Jag sitter här i soffan och håller på att googla ihjäl mig! Det är så att mina barn har fått en äldre roddbåt av deras morfar och jag ska försöka att fixa till den. Det finns lite sprickor mm som jag ska laga med polyester och glasfiber. Båten är redan lagad av någon tidigare ägare och jag håller på med att slipa till dessa fula lagningar. Nu till mitt problem med val av färg. Båten är idag röd/orange och bara gelcoat. Delar av båten är renslipad glasfiber. Vad ska jag måla båten med? Den kommer endast att vara i en liten insjö där vi har stugan. Jag vill helst inte hålla på med bottenfärg, vattenlinjer mm. Ska jag köpa topcoat och måla hela båten med det eller kan man köpa en hård bottenfärg och även använda den ovan vattenytan? Toplac är väl inte att tänka på då det inte klarar att ligga i vatten? Det är liksom ingen utställningsbåt och jag vill bara att den ska se hyfsad ut. Jag vill heller inte behöva måla den varje år. Jag vet att det finns hur mycket som helst att läsa men blir inte klok på alla olika metoder. Bäst vore en färg som jag bara kan måla ett par varv med efter att underarbetet är klart sen ut och ro i många år efter det. Tacksam för svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill slippa måla om den ofta så måste du sköta den, laga skdor omgående och var varsam vid användning!

Ta upp den när säsongen "är över" rengör och vintertäck, om du inte kan förvara den inomhus.

Mitt förslag är tvåkomponent epoxi om du inte vill byta till topcoat ovan vattenlinjen.

Kruxet är att sköta om den när den väl är fixad!

 

Lycka till!

Hälsningar Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej men vet du hur det fungerar med bottenfärg ovan vattenlinjen? Funkar det lika dåligt som att ha toplac under? Om jag målar med topcoat borde det väl bli precis som båten alltid har varit sen ny? Jag skulle inte ha målat om båten om inte det redan är gjord en lagning på sidan av båten som idag bara är ren glasfiber. Jag kommer att ha båten på land ca 9 månader av året. Sprickorna som jag ska laga är vid ena årklykan samt på sitsen bak. Och dessa skador samt hela insidan av båten kommer jag måla med interdeck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...