Norenn89 0 Postad 9 Juli , 2021 Hej! Jag har en thunderbolt från 79, den startar och går kanon bra på låg fart. Men kan inte gasa fult, det känns typ som 10 hk. Har kontrollerat gasvajer och spjäll och stopskruvar. Den går på jämnt på och fint på samtliga cylindrar men varvar inte fullt. Har en kamrat med exakt samma problem. Någon som vet vad jag ska prova? Stiften är bytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 9 Juli , 2021 Har en kamrat med exakt samma problem. Hur mår han nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Norenn89 0 Postad 9 Juli , 2021 Ja han mår skit såklart 😅! Nej men faktikst, är det något med förtändningsinställningar osv så är det över mitt kunnande.. Rätt mysko att hans motor har samma problem, hade hoppats på att det var något klassiskt fel som folk här i gruppen hade något svar på när det verkar vara samma på hans motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 495 Postad 10 Juli , 2021 Jag tror inte att det är så enkelt att det bara är en justering av tändningen, men vill du föröka så är numera avlidne Clams Caninos beskrivning av Timing & Sync bibeln bland Mercury inline-nördarna med ADI/CDI-tändning (din är en rak 4:a med ADI). https://forums.iboats.com/threads/timing-and-sync-of-merc-inlines-to-1988.128442/ Men med din beskrivning undrar jag om inte problemet är att den får för lite soppa. Ta av midjebandet och spruta in lite vanlig 2 % bensin direkt i förgasarhalsarna t.ex. med en i10-15 ml injektionsspruta utan nål (det räcker med 1 av de fyra, men prova alla 4). Om du på så sätt nå en förbättring om än liten och kortvarig, så behöver förgasarna en rengöring. I annat fall kan man misstänka högfartspolen i statorn eller switchboxen. Dessa är ganska lätta att mäta upp om man är kunnig i det elektriska och har tillgång till ett lågpassfiler, eller DVA som det också kallas. Mest troligt är förgasarproblem så börja där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 10 Juli , 2021 (redigerade) Är det spolen märks det rätt tydligt bryter helt vid snabb uppvarvning. Tror nog båda kompisarna har skit i soppa och förgasare- lossa skruven dänera ut flotörhusen, se till att ingen form av litet bränslefilter finns på slangarna på motorn av typen mc biltema dessa stryper flödet lagom för tomgång och lågfart ca 10 knop, soppa membranet kan vara sladdrigt aldrig bytt lika så skit i vaddfitret och silen. Men en trolig orsak kan även vara tändspolar som inte är riktigt jordade eller börjar tappa, orkar på lågfart men får nästan gnistan släckt under belastning så kolla gnist längd. biltema har säkert något verktyg eller gör ett själv. Redigerad 10 Juli , 2021 av Eile Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Norenn89 0 Postad 11 Juli , 2021 23 timmar sedan skrev Eile: Är det spolen märks det rätt tydligt bryter helt vid snabb uppvarvning. Tror nog båda slefilter finns på slangarna på motorn av typen mc biltema dessa stryper flödet lagom för tomgång och lågfart ca 10 knop, soppa membranet kan vara sladdrigt aldrig bytt lika så skit i vaddfitret och silen. 2021-07-09 vid 23:18 skrev Eile: Nej den bryter inte när man gasar upp utan är bara som att man gasar upp till 1/3-1/4 gaspådrag bara. Kollade stiften och dessa var sotiga, har aldrig gasat på så är därför, men betyder ju att den får bensin iaf. Det borde ju betyda att förgasarna är okej väl och jag kan lugna mig med rengöring väl? Kompressionen var också bra. Mellan 8 och 8,4 i samtliga. Har inget filter på slangen i motorhuset vad jag kan se. Nästa steg får nog bli att läsa den där guiden om tändningsinställningen skulle jag tro :/. Återkommer med resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 11 Juli , 2021 40 minuter sedan skrev Norenn89: Tändningen slår bara ut efter hur mycket du varav till ca max 27 grader och detta ser du ju klart och tydligt på armen på sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser