Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Fritte86

Montera fäste för spöhållare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Hoppas någon här kan hjälpa mig med mitt lilla problem, vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det här bäst.

 

VI har en liten Ryds Sjöbris som används vid fiske i mindre sjö. Jag vill nu uppdatera/sätta fler spöhållare i båten och behöver lite hjälp med hur jag bäst ordnar detta. Ingen bild på min båt men bifogar en gammal jag hittade online på båttypen.

 

Två stycken kan monteras vid årtullarna där det redan sitter fästplattor enligt bild.

20210706_195511.thumb.jpg.5d429f2aa87b384e833a3d4df72e13a1.jpg

 

 

Den tredje vill jag sätta där jag har rödmarkerat, som synes på bilden har där tidigare suttit en limmad kloss. Jag ville egentligen inte borra men samtidigt vill jag att det ska hålla och slippa krångel.

 

 

20210703_175245.thumb.jpg.3da4d99fdcb7b249870817f12512473b.jpg

 

 

pimg-ryds-sjobris-121215.jpg.13cec3576c471c436eb2bfe8a72eaa5f.jpg

 

Alternativen som jag ser det är att antingen fästa en lång 25mm stång vid ena årtullen som får gå fram till främre positionen, men hur jag ska fästa detta för att få det stabilt vet jag inte.

 

Alternativt, limma kloss samt tving (inte speciellt snyggt dock)

 

Ett tredje alternativ jag funderat på är att montera ett kort grabbräcke från biltema på insidan vid det rödmarkerade. Skulle det fungera? Ok att borra där eller behövs någon förstärkning eller liknande? Skruv eller genomgående bult med mutter? Täta med marintätning runt hålen? På större båtar sätts ju dessa ofta ovanpå men relingen på en sån här båt är ju för klen varför jag velat ha den på insidan.

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/batracken/grabbracke-2000035554

 

Spöhållarna är av typen Scotty Striker.

 

Jag emottager tacksamt råd för hur jag kan lösa detta.

 

Mvh

Fredrik

 

Redigerad av Fritte86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har lite input? Jag lutar åt alternativ tre då det torde vara den mest hållbara lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...