Therese6320 0 Postad 9 Juni , 2021 Undrar om det finns någon som kan komma med tips på felsökningar på vår Suzuki 115hk (som sitter på en Crescent 625). Ni kanske inte har erfarenheten av exakt samma motor/hk men av liknande beteende: I oktober i fjol "dog" båten när vi anlände till hemmahamnen i Saltsjöbaden, in på komplett service och genomgång-känner full tillit till varvet, de gick verkligen igenom allt - men det tog tid (men vi behövde inte tänka på vinterförvaring;)). Nu, till våren 2021, ca 6 drifttimmar efter fullständig service, byte av bränslepump, samt tanktömning: motorn startar bra och ger god respons på gasreglage, beter sig bra ut ur hamnen och även pigg upp i marschfart på 4000 varv och går bra så i några minuter - men när man sedan drar av för att sedan gasa upp igen så uppstår det återkommande problemet - motorn "hostar" (inte att den låter, men den liksom tvekar och "sviker"/orkar inte) och det går några sekunder mellan gaspådrag och att motorn reagerar. Snackade med varvet (igen) och fick tipset att byta bränsleblåsa och gjorde det men problemet kvarstod. Inget vatten i bränslefiltret men hittade däremot lite vaxliknande smuts (se bild), de bitarna torkade sen ihop i solen. Förstår inte hur det kan vara smuts i tanken efter att den tömts tidigare i våras. Tändstiften har jag pillat på, satt lite lösa men justerades och satt därefter bra. Känns så trist att inte kunna lita på båten nu när säsongen är i full gång, men det tar emot att lasta den med barn och inte känna sig trygg med att båten går att räkna med eller att man ens kommer fram. Känner inte att jag vill byta varv/mekaniker då han har hela historiken (och vill inte pynta lika mycket till för att hamna på samma ruta) men till syvende och sist är det viktigaste att båtskrället funkar och det kanske finns någon bättre lämpad för dessa problem. Tar tacksamt emot tips på vad mer man kan kolla/felsöka eller utesluta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 16 Juni , 2021 Ska bara tipsa om att jag hade en suzuki 140hk som är samma motor.som dog på tomgång och vid gaspådrag från tomgång. och det var koks i tomgångs regulatorn. det byggs upp koks därmed tiden efter som vevhus ventilationen går in där. lätt att fixa bara lossa ett par skruvar och göra rent. men var försiktig tomgångs regulatorn består av en tunn fjäder som svänger fram och tillbaka med hjälp av en spole. i min var det helt stopp så fjädern rörde sig inte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 210 Postad 16 Juni , 2021 Tanken kan vara ren, men frågan är hur rent bränslet är? Om du tankar direkt från pump kanske du skulle byta tankställe. Om du tankar med dunkar så kolla hur dessa ser ut på insidan. Du bör kanske filtrera bränslet du tankar för att säkerställa att du får rent bränsle i båten. Det är jobbigt att serva motorn gång på gång ifall det är bränslet det är fel på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 131 Postad 16 Juni , 2021 4 timmar sedan skrev mae222: Ska bara tipsa om att jag hade en suzuki 140hk som är samma motor.som dog på tomgång och vid gaspådrag från tomgång. och det var koks i tomgångs regulatorn. det byggs upp koks därmed tiden efter som vevhus ventilationen går in där. lätt att fixa bara lossa ett par skruvar och göra rent. men var försiktig tomgångs regulatorn består av en tunn fjäder som svänger fram och tillbaka med hjälp av en spole. i min var det helt stopp så fjädern rörde sig inte. 2021-06-09 vid 11:32 skrev Therese6320: Undrar om det finns någon som kan komma med tips på felsökningar på vår Suzuki 115hk (som sitter på en Crescent 625). Ni kanske inte har erfarenheten av exakt samma motor/hk men av liknande beteende: I oktober i fjol "dog" båten när vi anlände till hemmahamnen i Saltsjöbaden, in på komplett service och genomgång-känner full tillit till varvet, de gick verkligen igenom allt - men det tog tid (men vi behövde inte tänka på vinterförvaring;)). Nu, till våren 2021, ca 6 drifttimmar efter fullständig service, byte av bränslepump, samt tanktömning: motorn startar bra och ger god respons på gasreglage, beter sig bra ut ur hamnen och även pigg upp i marschfart på 4000 varv och går bra så i några minuter - men när man sedan drar av för att sedan gasa upp igen så uppstår det återkommande problemet - motorn "hostar" (inte att den låter, men den liksom tvekar och "sviker"/orkar inte) och det går några sekunder mellan gaspådrag och att motorn reagerar. Snackade med varvet (igen) och fick tipset att byta bränsleblåsa och gjorde det men problemet kvarstod. Inget vatten i bränslefiltret men hittade däremot lite vaxliknande smuts (se bild), de bitarna torkade sen ihop i solen. Förstår inte hur det kan vara smuts i tanken efter att den tömts tidigare i våras. Tändstiften har jag pillat på, satt lite lösa men justerades och satt därefter bra. Känns så trist att inte kunna lita på båten nu när säsongen är i full gång, men det tar emot att lasta den med barn och inte känna sig trygg med att båten går att räkna med eller att man ens kommer fram. Känner inte att jag vill byta varv/mekaniker då han har hela historiken (och vill inte pynta lika mycket till för att hamna på samma ruta) men till syvende och sist är det viktigaste att båtskrället funkar och det kanske finns någon bättre lämpad för dessa problem. Tar tacksamt emot tips på vad mer man kan kolla/felsöka eller utesluta. Hej, det är som Mae222 skriver mycket troligt att detta beror på en igensatt IAC- (tomgångs) ventil. Denna ventil har flera uppgifter ena är att sköta lufttillförseln vid tomgångskörning och en annan funktion är att den ser till att motorn får rätt bränsle/luft-blandning vid hastighetsminskningar (Dash-pot effect). Om inte denna fungerar som den ska kommer du att uppleva precis de symptom som du beskrivit, motorn kan stanna på tomgång, och den kommer att få problem med blandningsförhållandena mellan luft och bensin vid hastighetsminskning. Så har står det i servicemanuallen till motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser