Sealbrool 0 Postad 31 Maj , 2021 Hej har en Vp utombordare 250 archimedes som går som ett skott. Men har ett problem med att växeln är fast i fram läge. Växelspaken sitter nästan helt fast. Var trög ett tag, men gick att ändra växel. Nu går den bara att vicka lite på. Har testat att ha den igång smörjt lite och bankat på reglaget med en hammare men den sitter helt fast. Någon som vet vad som kan va fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boletus 1 Postad 8 Juli , 2021 (redigerade) Hej, Är det separat växelspak på sidan av motorn? Eller har du reglage? Det kan vara växelförarmekanismen som spökar och att växelkammen spruckit i fästet mellan kam och växelstång. Då tappar växelstången sin förmåga att dra upp växelkammen i växelhuset och därmed nå neutral och back. Jag är inte helt säker på om konstruktionen har ändrats sedan Archimedes 25 till de senare Volvo Penta-motorerna. Om det är detta felet så går att laga om du kan få tag på en växelkam. Enklast att du tömmer växelhuset på olja och sedan demonterar växelhuset. Då ser du om växellkammen sitter fast på växelstången som den ska. Här har du några bilder som kanske gör dig klokare.https://photos.app.goo.gl/wx2GsP6m2Kwwbjzk7 Överkurs Växelspaken utverkar en vertikal kraft upp och ned till en växelstång som går igenom hela riggen ned i växelhuset. Kraften går via växelstången (34), rakt igenom pumphuset, vidare ned i växelhuset där på änden av växelstången sitter en växelkam (40). Enkelt förklarat: växelkammen ser ut som en fjälltopp med tre vågor i tre nivåer. Kammen trycker på tryckpinnen (47) i propelleraxeln (51). Tryckpinnen bestämmer vilka kugghjul som ska driva kraften ut till propellern. För att förstå hur det fungerar: motorn driver ned genom drivaxeln och när motorn är igång så snurrar både drivaxeln i riggen och propelleraxeln oberoende om du har fram, neutral eller back i. För att propelleraxeln ska kunna snurra medsols (fram), neutral (stå still) och motsols (back) så skjuter växelkammen tryckpinnen i växeln. Tryckpinnen bestämmer om kugghjulen i växeln för FRAM ska engageras, om ingen frakt ska vidarebefordras till propellern NEUTRAL eller om kugghjulen i växeln för BACK ska verka. Redigerad 8 Juli , 2021 av boletus Dubbla länkningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sealbrool 0 Postad 15 Juli , 2021 2021-07-08 vid 10:22 skrev boletus: Hej, Är det separat växelspak på sidan av motorn? Eller har du reglage? Det kan vara växelförarmekanismen som spökar och att växelkammen spruckit i fästet mellan kam och växelstång. Då tappar växelstången sin förmåga att dra upp växelkammen i växelhuset och därmed nå neutral och back. Jag är inte helt säker på om konstruktionen har ändrats sedan Archimedes 25 till de senare Volvo Penta-motorerna. Om det är detta felet så går att laga om du kan få tag på en växelkam. Enklast att du tömmer växelhuset på olja och sedan demonterar växelhuset. Då ser du om växellkammen sitter fast på växelstången som den ska. Här har du några bilder som kanske gör dig klokare.https://photos.app.goo.gl/wx2GsP6m2Kwwbjzk7 Överkurs Växelspaken utverkar en vertikal kraft upp och ned till en växelstång som går igenom hela riggen ned i växelhuset. Kraften går via växelstången (34), rakt igenom pumphuset, vidare ned i växelhuset där på änden av växelstången sitter en växelkam (40). Enkelt förklarat: växelkammen ser ut som en fjälltopp med tre vågor i tre nivåer. Kammen trycker på tryckpinnen (47) i propelleraxeln (51). Tryckpinnen bestämmer vilka kugghjul som ska driva kraften ut till propellern. För att förstå hur det fungerar: motorn driver ned genom drivaxeln och när motorn är igång så snurrar både drivaxeln i riggen och propelleraxeln oberoende om du har fram, neutral eller back i. För att propelleraxeln ska kunna snurra medsols (fram), neutral (stå still) och motsols (back) så skjuter växelkammen tryckpinnen i växeln. Tryckpinnen bestämmer om kugghjulen i växeln för FRAM ska engageras, om ingen frakt ska vidarebefordras till propellern NEUTRAL eller om kugghjulen i växeln för BACK ska verka. Okej det är alltså en spak/pinne på styrbord sida. tack så mycket för beskrivningen. Verkar som all skruv rostat fast fullständigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser